Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Proces konstruowania nowych wartości
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zrekapitulujesz motywy nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa.
Będziesz się sprawnie posługiwał pojęciami woli mocy, amor fati i nadczłowieka w różnych kontekstach.
Samodzielnie dokonasz analizy i interpretacji fragmentów książki Tako rzecze Zaratustra Friedricha Nietzschego.
Poznasz proces konstruowania nowych wartości moralnych, który wynika z nauki Nietzschego.
Cele operacyjne. Uczeń:
stosuje narzędzia logiki w analizie tekstu filozoficznego i zawartej w nim argumentacji, a także w obronie przed manipulacją;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
schemat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Proces konstruowania nowych wartości”. Uczniowie przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i historyczno‑filozoficznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy na podstawie informacji zdobytych przed lekcją możesz stwierdzić, że Nietzsche był myślicielem zbuntowanym, niepokornym, wyrażającym głębokie niezadowolenie współczesną sobie moralnością i całą kulturą? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów, żeby dobrali się w pary, a następnie na tablicy zapisuje dwa hasła: moralność tradycyjna i moralność chrześcijańska. Pary wykonują dwie mapy myśli, zapisując na kartkach wszystkie pomysły, jakie kojarzą im się z tymi wyrażeniami, biorąc pod uwagę swoją wiedzę na temat filozofii Nietzschego oraz z innych dziedzin. Ochotnicy zapisują na tablicy swoje propozycje, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zanotowane.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Schemat”. Uczniowie, którzy mają dostęp do tabletów, mogą również ich użyć do wyświetlenia schematu. Ochotnik odczytuje polecenia:
– Zapoznaj się z treścią poniższego schematu. Zastanów się, czy wymienione w nim warunki wydają ci się logiczne i powiązane ze sobą.
– Ponownie przeanalizuj powyższy schemat. Następnie zastanów się, czy zgadzasz się z Nietzschem, że spełnienie przedstawionych tutaj norm faktycznie tworzy istotę kulturowo doskonalszą od osoby, która została wychowana w chrześcijańskich wartościach.
Wszyscy pracują indywidualnie. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują zadania nr 5‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w grupach przygotowują plakaty ilustrujące jedno z trzech pojęć:
– grupa 1.: wola mocy;
– grupa 2.: amor fati;
– grupa 3.: nadczłowiek.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Chrzanowski G., Kim jest „ostatni człowiek”, czyli o transcendowaniu w filozofii Fryderyka Nietzschego i w teologii chrześcijańskiej, w: Mistrzowie podejrzeń: afirmacja, negacja czy przezwyciężenie?, red. Jowita Guja, Kraków 2015, s. 101‑121.
Dżugaj M., Zwierzę. Człowiek. Nadczłowiek: myśl antropologiczna Friedricha Nietzsche, w: „Amor Fati”, nr 2/2015, s. 153‑165.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.