Sprawdź się
Pojęcie ociężałość oznaczało u Nietzschego... Możliwe odpowiedzi: 1. ostateczne spełnienie zasady amor fati, gdyż ociężałość pojawia się wraz z jej pełną realizacją., 2. przesadne rozważanie każdej intelektualnej kwestii, przez które przestajemy być zdolni do działania., 3. pierwszy okres greckiej filozofii, który zakończył się wraz z działalnością Sokratesa., 4. wrogość życiu, która przejawiła się w chrześcijaństwie w podziale na świat doczesny i świat wieczny.
Dokończ zdanie.
Pojęcie ociężałość oznaczało u Nietzschego...
- ostateczne spełnienie zasady amor fati, gdyż ociężałość pojawia się wraz z jej pełną realizacją.
- przesadne rozważanie każdej intelektualnej kwestii, przez które przestajemy być zdolni do działania.
- pierwszy okres greckiej filozofii, który zakończył się wraz z działalnością Sokratesa.
- wrogość życiu, która przejawiła się w chrześcijaństwie w podziale na świat doczesny i świat wieczny.
Nietzscheański postulat przewartościowania wszystkich wartości wiąże się z... Możliwe odpowiedzi: 1. chęcią usankcjonowania żydowskich pierwiastków religii chrześcijańskiej., 2. przekonaniem o miałkiej wartości kultury współczesnej., 3. chęcią tworzenia nowej moralności, którą będą się kierować tylko jednostki odpowiedzialne i wybitne., 4. podkreślaniem dominującej i zbawiennej roli państwa w życiu jednostki., 5. podkreśleniem wielkiej roli Chrystusa w krzewieniu idei nadczłowieka.
Wskaż poprawne odpowiedzi.
Nietzscheański postulat przewartościowania wszystkich wartości wiąże się z...
- chęcią usankcjonowania żydowskich pierwiastków religii chrześcijańskiej.
- przekonaniem o miałkiej wartości kultury współczesnej.
- chęcią tworzenia nowej moralności, którą będą się kierować tylko jednostki odpowiedzialne i wybitne.
- podkreślaniem dominującej i zbawiennej roli państwa w życiu jednostki.
- podkreśleniem wielkiej roli Chrystusa w krzewieniu idei nadczłowieka.
Połącz imiona osób z opisami, które są zgodne z nietzscheańską interpretacją.
Szkodliwy myśliciel, przez którego ucierpiała cała kultura., Wybitny indywidualista, potrafiący wcielać w czy własne idee, lecz mylący się we własnych twierdzeniach., Wielki moralista, który tworzył gotowe wzory postępowania zgodnie z zasadami <em>amor fati</em> i woli mocy., Arystokrata, który był wielkim myślicielem, ale uległ szkodliwej filozofii.
| Homer | |
| Sokrates | |
| Jezus | |
| Platon |
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące nietzscheańskiego nadczłowieka. Oceń ich prawdziwość.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| 1. Nietzsche, szanując Jezusa, równocześnie uważał, że także on dążył do ideału nadczłowieka. | □ | □ |
| 2. Nadczłowiek jest przedstawiany przez Nietzschego jako wręcz ewolucyjna konieczność. | □ | □ |
| 3. Nadczłowiek byłby pełną realizacją zasady amor fati. | □ | □ |
| 4. Nadczłowiek może przyjmować podział na świat doczesny i świat wieczny. | □ | □ |
| 5. Ideał nadczłowieka znalazł Nietzsche u Homera. | □ | □ |
Poniżej znajdują się dwie wypowiedzi Nietzscheańskiego Zaratustry. Przeczytaj je, a następnie wypisz nazwy cnót, o których w nich mowa.
Wypowiedź I
Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogoZali poznałeś już, bracie mój, słowo „wzgarda”? Oraz męczarnię swojego poczucia słuszności, gdy zechcesz być sprawiedliwym dla tych, co tobą gardzą?Zmuszasz wielu, aby, zbywszy dawnych o tobie mniemań, uczyli się na nowo sądzić ciebie: ciężko ci to policzą. Zbliżyłeś się do nich i minąłeś ich: tego ci nigdy nie wybaczą.
[…]
Niesprawiedliwość i brud miotają za samotnikiem: jednakże, bracie mój, jeśli gwiazdą chcesz być, musisz im mimo to świecić.Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 2000, s. 55.
Wypowiedź II
Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogoZaratustra zatrzymał kroku i popadł w zadumę. Wreszcie rzekł chmurnie: – Wszystko zmalało! Wszędzie widzę niższe wrota: kto mojego jest rodu, przejdzie przez nie w prawdzie, lecz pochylić się musi! Och, kiedyż powrócę do swojej ojczyzny, gdzie nie będę potrzebował przechylać się, pochylać przed małością! – Zaratustra westchnął i spojrzał w dal.
Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 2000, s. 151.
Wypowiedź II
Poniżej znajduje się fragment przemowy Nietzscheańskiego Zaratustry, opisujący przeciwieństwo nadczłowieka, którym jest ostatni człowiek. Przeczytaj fragment, a następnie wskaż zdania, które poprawnie opisują pojęcie ostatniego człowieka.
Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogoBędę im mówił o czemś najgodniejszem pogardy, będę im mówił o „ostatnim człowieku”.
I Zaratustra w te słowa zwrócił się do ludu:
– Czas, by człowiek cel sobie wytknął. Czas, by zasiał ziarno swej najwyższej nadziei.
Jeszcze ziemia dość bogata, lecz przyjdzie czas, gdy się stanie tak biedna i oswojona, że z tego ziarna nadziei żadne wyższe drzewo już nie wyrośnie.
Biada! Zbliża się czas, gdy człowiek niezdolny będzie wyrzucić strzały tęsknoty ponad człowieka, gdy zwiotczeje cięciwa łuku jego!
Powiadam wam, trzeba mieć chaos w sobie, by porodzić gwiazdę tańczącą. Powiadam wam: wiele chaosu jest jeszcze w was.
Biada! Zbliża się czas, gdy człowiek żadnej gwiazdy porodzić nie będzie zdolen. Biada! Zbliża się czas po tysiąckroć wzgardy godnego człowieka, – człowieka, co nawet samym sobą już gardzić nie zdoła.
Patrzcie! wskazuję wam ostatniego człowieka.
„Czem jest miłość? Czem jest twórczość? Czem tęsknota? Czem gwiazda?” – tak pyta ostatni człowiek i mruży wzgardliwie oczy.
Ziemia się skurczyła, a po niej skacze ostatni człowiek, który wszystko zdrabnia. Rodzaj jego jest nie do wytępienia, jako pchła ziemna; ostatni człowiek żyje najdłużej.
„Myśmy szczęście wynaleźli” – mówią ostatni ludzie i mrużą niedbale oczy. Opuścili okolice, gdzie życie twarde było: gdyż ciepła potrzeba. Kocha się jeszcze sąsiada i trze się o niego; gdyż ciepła potrzeba!
Cierpienie i nieufność uchodzą za rzeczy grzeszne: ostatni człowiek baczy troskliwie na siebie. Głupiec chyba tylko potyka się jeszcze o kamienie i o ludzi!
Nieco trucizny kiedy niekiedy: to darzy słodkimi snami. A w końcu – dużo trucizny, aby mile zemrzeć.
Pracuje się jeszcze, gdyż praca jest rozrywką. Dba się jednak o to, by ta rozrywka nie stała się zbyt uciążliwą.
Nikt już nie jest bogatym ani biednym: jedno i drugie jest zbyt uciążliwe. Któżby jeszcze chciał panować? Któż podlegać? To zbyt uciążliwe.
Żadnego pasterza, pozostała już tylko trzoda! Każdy jest równy, każdy chce działu równego. Kto inaczej czuje, idzie dobrowolnie do domu obłąkanych.
„Dawniej cały świat był obłędny” – mówią najsubtelniejsi i mrużą mądrze oczy.
Jest się mądrym i wie się wszystko, co się zdarzyło, więc w wydrwiwaniu wszystkiego nie zna się miary. Sprzeczają się jeszcze, lecz godzą się niebawem, gdyż niezgoda psuje żołądek.
Ma się swą przyjemnostkę na dzień i swą przyjemnostkę na czas nocy; lecz zdrowie ceni się nade wszystko.
„Myśmy szczęście wynaleźli” – mówią ostatni ludzie i mrużą oczy.
Tu zakończył Zaratustra swą pierwszą mowę […].Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 2000, s. 13–14.
- Ostatni człowiek jest ideałem dążeń niemyślącego motłochu.
- Ostatni człowiek jest istotą twórczą wtedy i tylko wtedy, gdy przynosi mu to wymierny zysk.
- Ostatni człowiek jest leniem, który nie podejmuje wysiłku myślenia, ale skupia się tylko na najprostszych przyjemnościach.
- Ostatni człowiek jest jedną z „dróg” do ideału szczęśliwego nadczłowieka.
Przeczytaj fragment tekstu. Wybierz zdania, które poprawnie oddają treść cytatu.
Z genealogii moralności„Nędzni jedynie są dobrzy; biedni, bezsilni, niscy są jedynie dobrzy; cierpiący, niedostatni, chorzy, szkaradni są jedynie niewinni, jedynie błogosławieni, dla nich tylko jest zbawienie – wy zaś, dostojni i gwałciciele, na wieki wieków jesteście źli, okrutni, rozpustni, nienasyceni, bezbożni wy też na wieki będziecie zgubieni, przeklęci, potępieni!”… Wiadomo, kto wziął w spadku tę żydowską przemianę wartości…
Źródło: Fryderyk Nietzsche, Z genealogii moralności, tłum. L. Staff, Kraków 2003, s. 22.
- Nietzsche uznaje, że opisana przez niego postawa moralna ma godzić w jednostki nienasycone, chcące dawać upust swym siłom twórczym.
- Nietzsche zauważa, że Żydzi zachowują się tak samo jak ostatni człowiek.
- Nietzsche uznaje, że szkodliwa postawa moralna wypracowana przez Żydów została przejęta przez chrześcijaństwo.
- Nietzsche docenia wkład Żydów w realizację idei nadczłowieka.
Własnymi słowami opisz, co miał na myśli Nietzsche, głosząc słynną tezę Bóg jest martwy
.