Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo Archimedesa i warunki pływania ciał |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | siłomierz, plastelina, linijka, zlewka, woda, denaturat, sznurek, spinacz; komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach”, „Prawo Archimedesa i warunki pływania ciał” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie siły wyporu Archimedesa. Analizuje równowagę sił działających na ciało znajdujące się w jednorodnej cieczy i uzasadnia warunki takiej równowagi w przypadku cieczy o różnych gęstościach. Wyprowadza relacje opisujące warunki pływania ciał i przeprowadza ich dyskusję. Następnie uczniowie i nauczyciel przechodzą do szkolnego laboratorium. Nauczyciel wykonuje z uczniami kilka doświadczeń. Mierzą siłomierzem i obliczają siły wyporu Archimedesa działające na kostkę z plasteliny. Uczniowie oceniają wyniki swoich doświadczeń porównując otrzymane wyniki. Gęstość plasteliny 1800 , gęstość denaturatu 789 , gęstość wody 1000 . | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4 i 5. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: zadania 6, 7 i 8 albo zabawa z grafiką interaktywną. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |