Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Granica funkcji w nieskończoności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje skończoną granicę funkcji w nieskończoności;

  • definiuje nieskończoną granicę funkcji w nieskończoności;

  • na podstawie definicji sprawdza, czy funkcja ma granicę w nieskończoności;

  • na podstawie wykresu określisz istnienie granicy funkcji w nieskończoności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • rozmowa kierowana,

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery multimedialne z dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel określa temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej definicje z sekcji „Przeczytaj” oraz omawia je na forum klasy, kładąc nacisk na aplet interaktywny, ilustrujący definicję granicy właściwej w nieskończoności.

  2. Uczniowie w 3–4 osobowych grupach czytają pozostałą część sekcji „Przeczytaj” i tworzą mapę myśli na temat granic właściwych i niewłaściwych funkcji w nieskończoności. W przypadku powstania wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia na forum całej klasy napotkany problem. Pod opieką prowadzącego uczniowie porównują wyniki pracy nad mapami myśli i omawiają powstałe różnice.

  3. Nauczyciel wyświetla prezentację a wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.

  4. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie zadają sobie nawzajem w ramach 3–4 osobowej grupy zadanie, analogiczne do jednego z ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentację multimedialną można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy.