Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Granica funkcji w nieskończoności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje skończoną granicę funkcji w nieskończoności;
definiuje nieskończoną granicę funkcji w nieskończoności;
na podstawie definicji sprawdza, czy funkcja ma granicę w nieskończoności;
na podstawie wykresu określisz istnienie granicy funkcji w nieskończoności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
rozmowa kierowana,
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa temat i cele lekcji.
Nauczyciel ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej definicje z sekcji „Przeczytaj” oraz omawia je na forum klasy, kładąc nacisk na aplet interaktywny, ilustrujący definicję granicy właściwej w nieskończoności.
Uczniowie w 3–4 osobowych grupach czytają pozostałą część sekcji „Przeczytaj” i tworzą mapę myśli na temat granic właściwych i niewłaściwych funkcji w nieskończoności. W przypadku powstania wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia na forum całej klasy napotkany problem. Pod opieką prowadzącego uczniowie porównują wyniki pracy nad mapami myśli i omawiają powstałe różnice.
Nauczyciel wyświetla prezentację a wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie zadają sobie nawzajem w ramach 3–4 osobowej grupy zadanie, analogiczne do jednego z ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Co to jest granica funkcjiCo to jest granica funkcji
Granice jednostronneGranice jednostronne
Granice funkcji opisanych kilkoma wzorami w kilku różnych przedziałachGranice funkcji opisanych kilkoma wzorami w kilku różnych przedziałach
Wykres funkcji i wykresy wybranych funkcjiWykres funkcji i wykresy wybranych funkcji
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy.