Autor: Karolina Nowak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Nierówności wymierne z parametrem

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

7) rozwiązuje równania wymierne postaci VxWx=0, gdzie wielomiany Vx i Wx są zapisane  w postaci iloczynowej.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: Wx>0, Wx0, Wx<0, Wx0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówność kwadratową, wymierną,

  • przekształca wyrażenia wymierne,

  • stosuje własności funkcji,

  • oblicza pochodną ilorazu funkcji,

  • dokonuje analizy informacji i wyciąga wnioski,

  • czyta ze zrozumieniem, łączy fakty, dostrzega zależności,

  • argumentuje i uzasadnia swoje działania,

  • integruje wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • dyskusja,

  • obserwacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach/małych grupach,

  • praca zespołowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • monitor interaktywny,

  • tablet graficzny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Nierówności wymierne z parametrem” oraz określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat rozwiązywania równań liniowych i kwadratowych z parametrem. Metodą burzy mózgów uczniowie podają różne skojarzenia ze słowem „parametr”. Nauczyciel tworzy za pomocą aplikacji internetowej chmurę wyrazów zawierającą te skojarzenia.

  3. Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące przykładów z sekcji „Przeczytaj”, aby uzyskać informację o stopniu zrozumienia przez uczniów opisanych przykładów.

Faza realizacyjna:

  1. Wszyscy uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady rozwiązań nierówności wymiernych z parametrem.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują ostatnie zadanie zaprezentowane w animacji, a następnie analizują swoje rozwiązania porównując je z rozwiązaniem kontrolnym. Sporządzają listę pytań, które są prezentowane na forum klasy. Wymieniają się spostrzeżeniami, odpowiadają na pytania.

  3. Uczniowie pracują w zespołach realizując Polecenie 1 (3 zespoły) oraz Polecenie 2 (3 zespoły). Po wykonaniu zadania zespoły, które rozwiązywały ten sam problem wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, koryguje błędy i wyjaśnia ew. wątpliwości.

  5. Przedstawiciele dwóch zespołów prezentują rozwiązanie problemów przedstawionych w Poleceniu 1 oraz w Poleceniu 2 na forum klasy. Najlepiej jednocześnie z wykorzystaniem dwóch tablic.

  6. Uczniowie indywidualnie lub w parach przystępują do wykonania ćwiczeń 1 – 4 oraz 6 zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie je omawiają.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówności wymierne z parametrem” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne bądź niezrozumiałe?

  3. Jeśli nauczyciel widzi taką potrzebę może zastosować na podsumowanie sygnalizację świetlną: uczniowie indywidualnie przypisują poszczególnym umiejętnościom określonym w kryteriach sukcesu kolory: zielony – wszystko zrozumiałe, żółty – zrozumiałe częściowo i czerwony – niezrozumiałe.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5.

  2. Zadania dla chętnych - ćwiczenia 7 oraz 8.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Zadania przedstawione w animacji uczniowie mogą wykonać jako pracę domową, porównując swoje rozwiązanie z tym z zaprezentowanym w animacji. Nauczyciel może również wykorzystać animację podczas realizacji tematu” Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.

  • Szczególną uwagę warto zwrócić na zadanie zamieszczone w Poleceniu 2 i pokazać inny niż przedstawiony tutaj, sposób rozwiązania zadania, np. poprzez zastosowanie postaci iloczynowej funkcji kwadratowej.

  • Po obejrzeniu animacji należy nawiązać do konieczności wnikliwego rozpatrywania wszystkich wartości badanego parametru oraz do konfrontowania otrzymanego wyniku z dziedziną.

  • Jeśli nauczyciel uzna za stosowne, może zmienić kolejność w poszczególnych fazach lekcji: zlecić uczniom obejrzenie animacji przed lekcją oraz wykonanie poleceń 1 i 2. W fazie realizacyjnej natomiast przeprowadzić grupową analizę przykładów z sekcji „Przeczytaj”.