Dla nauczyciela
Autor: Karolina Nowak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówności wymierne z parametrem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany i są zapisane w postaci iloczynowej.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: , , , dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówność kwadratową, wymierną,
przekształca wyrażenia wymierne,
stosuje własności funkcji,
oblicza pochodną ilorazu funkcji,
dokonuje analizy informacji i wyciąga wnioski,
czyta ze zrozumieniem, łączy fakty, dostrzega zależności,
argumentuje i uzasadnia swoje działania,
integruje wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja,
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach/małych grupach,
praca zespołowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
monitor interaktywny,
tablet graficzny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Nierówności wymierne z parametrem” oraz określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.
Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat rozwiązywania równań liniowych i kwadratowych z parametrem. Metodą burzy mózgów uczniowie podają różne skojarzenia ze słowem „parametr”. Nauczyciel tworzy za pomocą aplikacji internetowej chmurę wyrazów zawierającą te skojarzenia.
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące przykładów z sekcji „Przeczytaj”, aby uzyskać informację o stopniu zrozumienia przez uczniów opisanych przykładów.
Faza realizacyjna:
Wszyscy uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady rozwiązań nierówności wymiernych z parametrem.
Uczniowie w parach rozwiązują ostatnie zadanie zaprezentowane w animacji, a następnie analizują swoje rozwiązania porównując je z rozwiązaniem kontrolnym. Sporządzają listę pytań, które są prezentowane na forum klasy. Wymieniają się spostrzeżeniami, odpowiadają na pytania.
Uczniowie pracują w zespołach realizując Polecenie 1 (3 zespoły) oraz Polecenie 2 (3 zespoły). Po wykonaniu zadania zespoły, które rozwiązywały ten sam problem wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, koryguje błędy i wyjaśnia ew. wątpliwości.
Przedstawiciele dwóch zespołów prezentują rozwiązanie problemów przedstawionych w Poleceniu 1 oraz w Poleceniu 2 na forum klasy. Najlepiej jednocześnie z wykorzystaniem dwóch tablic.
Uczniowie indywidualnie lub w parach przystępują do wykonania ćwiczeń 1 – 4 oraz 6 zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie je omawiają.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówności wymierne z parametrem” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne bądź niezrozumiałe?
Jeśli nauczyciel widzi taką potrzebę może zastosować na podsumowanie sygnalizację świetlną: uczniowie indywidualnie przypisują poszczególnym umiejętnościom określonym w kryteriach sukcesu kolory: zielony – wszystko zrozumiałe, żółty – zrozumiałe częściowo i czerwony – niezrozumiałe.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5.
Zadania dla chętnych - ćwiczenia 7 oraz 8.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności wielomianowych - wykorzystanie wzorów skróconego mnożeniaRozwiązywanie nierówności wielomianowych - wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia
Dyskusja liczby rozwiązań równania kwadratowego zupełnego z parametremDyskusja liczby rozwiązań równania kwadratowego zupełnego z parametrem
Wskazówki metodyczne:
Zadania przedstawione w animacji uczniowie mogą wykonać jako pracę domową, porównując swoje rozwiązanie z tym z zaprezentowanym w animacji. Nauczyciel może również wykorzystać animację podczas realizacji tematu” Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.
Szczególną uwagę warto zwrócić na zadanie zamieszczone w Poleceniu 2 i pokazać inny niż przedstawiony tutaj, sposób rozwiązania zadania, np. poprzez zastosowanie postaci iloczynowej funkcji kwadratowej.
Po obejrzeniu animacji należy nawiązać do konieczności wnikliwego rozpatrywania wszystkich wartości badanego parametru oraz do konfrontowania otrzymanego wyniku z dziedziną.
Jeśli nauczyciel uzna za stosowne, może zmienić kolejność w poszczególnych fazach lekcji: zlecić uczniom obejrzenie animacji przed lekcją oraz wykonanie poleceń 1 i 2. W fazie realizacyjnej natomiast przeprowadzić grupową analizę przykładów z sekcji „Przeczytaj”.