Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcja homograficzna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Zakres rozszerzony.
Uczeń:
3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja jest monotoniczna w przedziale .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje definicję funkcji homograficznej;
rozróżnia funkcje homograficzne;
wyznacza dziedzinę funkcji homograficznej;
rysuje wykres funkcji homograficznej;
przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;
wyznacza równania osi symetrii wykresu funkcji homograficznej oraz współrzędne środka symetrii wykresu;
wyznacza równania asymptot wykresu funkcji homograficznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu dla uczniów;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z galerią zdjęć interatywnych dotyczących funkcji homograficznej.
Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.
Następnie w grupach 4–osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 – 8 z sekcji „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas lekcji
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie przygotować zadania do rozwiązania dla koleżanki lub kolegi z ławki, analogiczne do ćwiczeń 3 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wymieniają się zadaniami mailowo, rozwiązują i porównują swoje wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wykresy funkcji Wykresy funkcji
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji wymiernej.