Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Funkcja homograficzna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Zakres rozszerzony.

Uczeń:

3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja fx=x-1x+2 jest monotoniczna w przedziale -,-2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje definicję funkcji homograficznej;

  • rozróżnia funkcje homograficzne;

  • wyznacza dziedzinę funkcji homograficznej;

  • rysuje wykres funkcji homograficznej;

  • przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;

  • wyznacza równania osi symetrii wykresu funkcji homograficznej oraz współrzędne środka symetrii wykresu;

  • wyznacza równania asymptot wykresu funkcji homograficznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu dla uczniów;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z galerią zdjęć interatywnych dotyczących funkcji homograficznej.

  2. Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.

  3. Następnie w grupach 4–osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 – 8 z sekcji „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas lekcji

Praca domowa:

  • Uczniowie mają za zadanie przygotować zadania do rozwiązania dla koleżanki lub kolegi z ławki, analogiczne do ćwiczeń 3 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wymieniają się zadaniami mailowo, rozwiązują i porównują swoje wyniki.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji wymiernej.