Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Na co cierpi Hedda Gabler? Henryk Ibsen Hedda Gabler
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
nazwie problemy podejmowane przez Henrika Ibsena w jego dramatach;
określi cechy Heddy Gabler;
porówna opis wnętrza salonu, w którym toczy się akcja dramatu Ibsena, z obrazem malarskim;
wskaże różnice dzielące Heddę Gabler i Theę Elvsted.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel może zaproponować zajęcia dodatkowe dla uczniów zainteresowanych przedmiotem. Prosi o zapoznanie się z lekturą Ibsena Hedda Gabler oraz ze sztuką teatralną wyreżyserowaną na podstawie utworu. Może również wspólnie z uczniami obejrzeć sztukę na dodatkowych zajęciach.
Nauczyciel prosi o przyniesienie na zajęcia tekstu dramatu Hedda Gabler.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w ramach ciekawostki (korzystając z telefonów z dostępem do internetu), sprawdzili, ilu inscenizacji doczekał się tekst Ibsena oraz wyrazili własne zdanie na temat popularności dzieła.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do części „Prezentacja multimedialna” i wspólnie w klasie oglądają materiał. Polecenie 1 z tej sekcji uczniowie wykonują w parach. Do pracy wykorzystują telefon z dostępem do internetu oraz tekst lektury.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie argumentów w dyskusji: Co świadczy o neurotycznym charakterze Heddy Gabler? Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i daje im czas na przygotowanie argumentów. Każdy zespół wybiera przedstawiciela i przedstawia swoją argumentację. Argumenty, które zostały przywołane w wypowiedziach przedstawicieli zespołów, zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel proponuje uczniom stworzenie rankingu argumentów (zaczynając od tych, które powtarzały się najczęściej).
Po zakończeniu dyskusji uczniowie w parach przygotowują notatkę na temat bohaterki utworu Ibsena. Dokonują jej krótkiej charakterystyki.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1. zajmuje się zadaniami 1., 2., 5., 6., zespół 2 .– zadaniami 3., 4., 7., 8.
Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Jakie problemy podejmuje Henryk Ibsen w swoich dramatach?
- Jaka jest twoja ocena postaci Heddy Gabler?
- Jakie są różnice dzielące Heddę Gabler i Theę Elvsted?
Praca domowa:
Ćwiczenie 9 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12-s93-105/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12-s93-105.pdf
Boska A., Hedda Gabler, „Kurier Polski” 1974, nr 285.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.