Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Na co cierpi Hedda Gabler? Henryk Ibsen Hedda Gabler

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • nazwie problemy podejmowane przez Henrika Ibsena w jego dramatach;

  • określi cechy Heddy Gabler;

  • porówna opis wnętrza salonu, w którym toczy się akcja dramatu Ibsena, z obrazem malarskim;

  • wskaże różnice dzielące Heddę Gabler i Theę Elvsted.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel może zaproponować zajęcia dodatkowe dla uczniów zainteresowanych przedmiotem. Prosi o zapoznanie się z lekturą Ibsena Hedda Gabler oraz ze sztuką teatralną wyreżyserowaną na podstawie utworu. Może również wspólnie z uczniami obejrzeć sztukę na dodatkowych zajęciach.

  2. Nauczyciel prosi o przyniesienie na zajęcia tekstu dramatu Hedda Gabler.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby w ramach ciekawostki (korzystając z telefonów z dostępem do internetu), sprawdzili, ilu inscenizacji doczekał się tekst Ibsena oraz wyrazili własne zdanie na temat popularności dzieła.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do części „Prezentacja multimedialna” i wspólnie w klasie oglądają materiał. Polecenie 1 z tej sekcji uczniowie wykonują w parach. Do pracy wykorzystują telefon z dostępem do internetu oraz tekst lektury.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie argumentów w dyskusji: Co świadczy o neurotycznym charakterze Heddy Gabler? Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i daje im czas na przygotowanie argumentów. Każdy zespół wybiera przedstawiciela i przedstawia swoją argumentację. Argumenty, które zostały przywołane w wypowiedziach przedstawicieli zespołów, zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel proponuje uczniom stworzenie rankingu argumentów (zaczynając od tych, które powtarzały się najczęściej).

  3. Po zakończeniu dyskusji uczniowie w parach przygotowują notatkę na temat bohaterki utworu Ibsena. Dokonują jej krótkiej charakterystyki.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1. zajmuje się zadaniami 1., 2., 5., 6., zespół 2 .– zadaniami 3., 4., 7., 8.
    Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
    - Jakie problemy podejmuje Henryk Ibsen w swoich dramatach?
    - Jaka jest twoja ocena postaci Heddy Gabler?
    - Jakie są różnice dzielące Heddę Gabler i Theę Elvsted?

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 9 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12-s93-105/Swiat_Tekstow_Rocznik_Slupski-r2014-t12-s93-105.pdf

  • Boska A., Hedda Gabler, „Kurier Polski” 1974, nr 285.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.