Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ReoIcZX41AQHO11
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Na podstawie wiadomości znajdujących się w sekcji „Przeczytaj” ocen prawdziwość stwierdzeń.. Henrik Ibsen poruszał w swoich dramatach zagadnienia dotyczące kwestii społecznych, w tym także roli kobiet.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ibsena można nazwać norweskim Zolą, ponieważ w swoich utworach podejmował podobne problemy jak francuski naturalista.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dramaty Norwega odzwierciedlają jego zainteresowania obyczajowością i psychologią.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hedda Gabler nie należy do bohaterek nurtu psychologicznego twórczości Ibsena.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Głównym powodem nerwicy Heddy Gabler jest brak możliwości życia w luksusie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Józefa Tischnera melancholia jest stanem, który wynika z przeszłości, którą ciąży na człowieku i nie pozwala mu myśleć o przyszłości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Melancholia może prowadzić do pragnienia odwetu za doznawane porażki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1XKbWAB7EsLI1
Ćwiczenie 2
Wskaż pozy, które przyjmuje Hedda Gabler, żeby móc funkcjonować zgodnie z obyczajowością epoki. Możliwe odpowiedzi: 1. uprzejmość, 2. zachowanie konwenansów towarzyskich, 3. troska o karierę męża, 4. pomoc bliźniemu, 5. zainteresowanie losem rodziny, 6. okazywanie radości z powodu zajścia w ciążę
11
Ćwiczenie 3

Wymień przykładowe sytuacje, które wskazują na zależność Heddy
od konwenansów społecznych, oraz te, które świadczą o chęci oddania stanu wewnętrznego bohaterki.

R1J5ihL30hy7t
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 4

Na zdjęciu została utrwalona postać Heddy grana przez brazylijską aktorkę Patricię Mantuano. Czy twoim zdaniem odpowiada ona charakterystyce postaci z dramatu Ibsena? Uzasadnij swoją wypowiedź.

R1M5ZLO7NxlBm
Patricia Mantuano jako Hedda Gabler, 2014
Źródło: Patricia Mantuano, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1IvnF1ZzlnEt
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie znajomości sztuki Henryka Ibsena uzupełnij tabelę dotyczącą różnic między Heddą i Jørgenem.

RhVUbmLSVYpm6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
211
Ćwiczenie 6

Cytaty pochodzące z tekstu Józefa Tischnera Melancholia uzupełnij opisami sytuacji, które potwierdzają, że Hedda jest melancholiczką.

RDvhwlNLzAx5j
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

W dramacie Ibsena oprócz Heddy występują też inne kobiety, przede wszystkim Thea Elvsted. Określ zasadnicze różnice dzielące te bohaterki.

RLiyRr76ILSh4
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Życie Heddy toczy się głównie w salonie. Wskaż obraz, który twoim zdaniem oddaje charakter wnętrz willi państwa Tesman oraz ich sytuację rodzinną. Uzasadnij swój wybór, odnosząc się do opisu salonu zawartego w didaskaliach.

Henryk Ibsen Hedda Gabler. Sztuka w czterech aktach

Obszerny salon, ozdobnie i elegancko umeblowany, trzymany w ciemnych barwach. W głębi znajdują się drzwi z portierą odsłoniętą, które prowadzą do gabinetu, umeblowanego w tym samym stylu co salon. W prawej ścianie drzwi prowadzące do przedpokoju, w lewej drzwi szklane także z odsłoniętą firanką. Przez szyby widać werandę, za nią drzewa. Na przodzie sceny stoi stół owalny zasłany dywanową serwetą, a przy nim krzesła. Na prawo na przodzie sceny piec majolikowy, przy nim fotel z wysokimi poręczami. Na lewo także na przodzie kanapa trochę odsunięta od ściany. Przy drzwiach szklanych fortepian. Po obydwu stronach drzwi w głębi etażerki zastawione terrakotami i majolikami. W głębi przyległego pokoju widać kanapę, stół i parę krzeseł. Nad kanapą wisi portret pięknego starca w generalskim mundurze, a nad stołem zwiesza się lampa z mlecznym kloszem. W salonie pełno bukietów w wazonach, inne leżą na krzesłach. Obydwa pokoje zasłane są puszystymi dywanami. Oświetlenie ranne. Promienie słoneczne wpadają przez drzwi szklane.

4 Źródło: Henryk Ibsen, Hedda Gabler. Sztuka w czterech aktach, tłum. W. Marrimé, Warszawa 1899, s. 4.
RusdSmWQtA3K2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sztuka kończy się samobójczą śmiercią Heddy. Podaj jeden powód samobójstwa, który wynika wprost z treści sztuki, oraz dwa, które mogą stanowić interpretację decyzji Heddy.

RQQJE5Xh1VHtc
(Uzupełnij).