Sprawdź się
Wymień przykładowe sytuacje, które wskazują na zależność Heddy
od konwenansów społecznych, oraz te, które świadczą o chęci oddania stanu wewnętrznego bohaterki.
Na zdjęciu została utrwalona postać Heddy grana przez brazylijską aktorkę Patricię Mantuano. Czy twoim zdaniem odpowiada ona charakterystyce postaci z dramatu Ibsena? Uzasadnij swoją wypowiedź.

Na podstawie znajomości sztuki Henryka Ibsena uzupełnij tabelę dotyczącą różnic między Heddą i Jørgenem.
Cytaty pochodzące z tekstu Józefa Tischnera Melancholia uzupełnij opisami sytuacji, które potwierdzają, że Hedda jest melancholiczką.
W dramacie Ibsena oprócz Heddy występują też inne kobiety, przede wszystkim Thea Elvsted. Określ zasadnicze różnice dzielące te bohaterki.
Życie Heddy toczy się głównie w salonie. Wskaż obraz, który twoim zdaniem oddaje charakter wnętrz willi państwa Tesman oraz ich sytuację rodzinną. Uzasadnij swój wybór, odnosząc się do opisu salonu zawartego w didaskaliach.
Hedda Gabler. Sztuka w czterech aktachObszerny salon, ozdobnie i elegancko umeblowany, trzymany w ciemnych barwach. W głębi znajdują się drzwi z portierą odsłoniętą, które prowadzą do gabinetu, umeblowanego w tym samym stylu co salon. W prawej ścianie drzwi prowadzące do przedpokoju, w lewej drzwi szklane także z odsłoniętą firanką. Przez szyby widać werandę, za nią drzewa. Na przodzie sceny stoi stół owalny zasłany dywanową serwetą, a przy nim krzesła. Na prawo na przodzie sceny piec majolikowy, przy nim fotel z wysokimi poręczami. Na lewo także na przodzie kanapa trochę odsunięta od ściany. Przy drzwiach szklanych fortepian. Po obydwu stronach drzwi w głębi etażerki zastawione terrakotami i majolikami. W głębi przyległego pokoju widać kanapę, stół i parę krzeseł. Nad kanapą wisi portret pięknego starca w generalskim mundurze, a nad stołem zwiesza się lampa z mlecznym kloszem. W salonie pełno bukietów w wazonach, inne leżą na krzesłach. Obydwa pokoje zasłane są puszystymi dywanami. Oświetlenie ranne. Promienie słoneczne wpadają przez drzwi szklane.
Źródło: Henryk Ibsen, Hedda Gabler. Sztuka w czterech aktach, tłum. W. Marrimé, Warszawa 1899, s. 4.
Sztuka kończy się samobójczą śmiercią Heddy. Podaj jeden powód samobójstwa, który wynika wprost z treści sztuki, oraz dwa, które mogą stanowić interpretację decyzji Heddy.




