Dla nauczyciela
Autor: Bożena Koprowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Miary kątów między odcinkami i płaszczyznami w ostrosłupach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje w ostrosłupach opisane kąty między prostymi i płaszczyznami
rozpoznaje w ostrosłupach podstawowe jego elementy (np. wysokość ostrosłupa, wysokość ściany bocznej ostrosłupa, spodek wysokości ostrosłupa)
nazywa zaznaczone w ostrosłupie kąty, używając nazw elementów ostrosłupa
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pokaz,
metoda problemowa,
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
modele ostrosłupów
komputer z głośnikami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
projektor multimedialny/tablica interaktywna
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji trzech rodzajów kątów w przestrzeni: kąta między prostymi, kąta między płaszczyznami i kąta między prostą a płaszczyzną. Wspólnie podają przykłady takich kątów w ostrosłupach, pokazując je na modelach brył i na ich rysunkach w rzucie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od wyświetlenia zadania 1 prezentującego kąty w ostrosłupach z części „Animacja 3D”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie rozpoznają jakiego rodzaju kąty były wyznaczane w tym zadaniu.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Bazując na rozwiązanym zadaniu uczniowie w grupach ustalają strategię rozwiązania przykładu 3 z części „Przeczytaj”. Nauczyciel na forum klasy omawia najważniejsze aspekty rozwiązania. Podkreśla, że trzeba wyznaczyć miarę kąta środkowego pięciokąta oraz przyjąć długość krawędzi jako .
Uczniowie dyskutują na forum rezultaty swojej pracy. Wspólnie rozwiązują przykład 3 z części „Przeczytaj” na tablicy. Nauczyciel dopowiada ewentualnie wartości dokładne funkcji trygonometrycznych kąta .
Ponownie w grupach uczniowie rozwiązują przykład 4 z części „Przeczytaj”. W razie problemów nauczyciel pozwala im na wykorzystanie rozwiązania ze strony e–podręczniki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie porównują swoje wyniki z rozwiązaniami umieszczonymi na stronie e‑podręczniki.
Nauczyciel prezentuje aplet umieszczony w końcowej fazie części „Przeczytaj” i podsumowuje wiadomości o różnego rodzaju kątach w ostrosłupach.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca rozwiązanie problemów umieszczonych w pytaniach pod animacją 3D.
Materiały pomocnicze:
Kąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym czworokątnymKąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D można wykorzystać jako pracę samodzielną dla uczniów na lekcji. Po zapoznaniu się z zadaniem pierwszym można zostawić uczniom czas na rozwiązanie zadania 2, 3 i potem sprawdzić rozwiązania wykorzystując przygotowany materiał.