Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Koprowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Miary kątów między odcinkami i płaszczyznami w ostrosłupach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje w ostrosłupach opisane kąty między prostymi i płaszczyznami

  • rozpoznaje w ostrosłupach podstawowe jego elementy (np. wysokość ostrosłupa, wysokość ściany bocznej ostrosłupa, spodek wysokości ostrosłupa)

  • nazywa zaznaczone w ostrosłupie kąty, używając nazw elementów ostrosłupa

  • przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pokaz,

  • metoda problemowa,

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • modele ostrosłupów

  • komputer z głośnikami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • projektor multimedialny/tablica interaktywna

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji trzech rodzajów kątów w przestrzeni: kąta między prostymi, kąta między płaszczyznami i kąta między prostą a płaszczyzną. Wspólnie podają przykłady takich kątów w ostrosłupach, pokazując je na modelach brył i na ich rysunkach w rzucie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od wyświetlenia zadania 1 prezentującego kąty w ostrosłupach z części „Animacja 3D”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie rozpoznają jakiego rodzaju kąty były wyznaczane w tym zadaniu.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Bazując na rozwiązanym zadaniu uczniowie w grupach ustalają strategię rozwiązania przykładu 3 z części „Przeczytaj”. Nauczyciel na forum klasy omawia najważniejsze aspekty rozwiązania. Podkreśla, że trzeba wyznaczyć miarę kąta środkowego pięciokąta oraz przyjąć długość krawędzi jako a.

  3. Uczniowie dyskutują na forum rezultaty swojej pracy. Wspólnie rozwiązują przykład 3 z części „Przeczytaj” na tablicy. Nauczyciel dopowiada ewentualnie wartości dokładne funkcji trygonometrycznych kąta 36°.

  4. Ponownie w grupach uczniowie rozwiązują przykład 4 z części „Przeczytaj”. W razie problemów nauczyciel pozwala im na wykorzystanie rozwiązania ze strony e–podręczniki.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie porównują swoje wyniki z rozwiązaniami umieszczonymi na stronie e‑podręczniki.

  2. Nauczyciel prezentuje aplet umieszczony w końcowej fazie części „Przeczytaj” i podsumowuje wiadomości o różnego rodzaju kątach w ostrosłupach.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca rozwiązanie problemów umieszczonych w pytaniach pod animacją 3D.

Materiały pomocnicze:

Kąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym czworokątnymPYciVulKfKąty pomiędzy płaszczyznami i prostymi oraz pomiędzy płaszczyznami w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D można wykorzystać jako pracę samodzielną dla uczniów na lekcji. Po zapoznaniu się z zadaniem pierwszym można zostawić uczniom czas na rozwiązanie zadania 2, 3 i potem sprawdzić rozwiązania wykorzystując przygotowany materiał.