Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Cierpienia młodego Wertera Goethego jako wzór dla literatury romantyzmu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • streszcza losy bohatera Cierpień młodego Wertera,

  • wskazuje inspiracje, którymi kierował się J.W. Goethe, konstruując postać i losy Wertera,

  • wyjaśnia, czym jest werteryzm,

  • ocenia, dlaczego postać Wertera stała się modelowym bohaterem wczesnego romantyzmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • sztafeta.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom, by przygotowały prezentację dzieł malarskich (z okresu romantyzmu), które ilustrowałyby historię Wertera i Lotty. Podpowiada, by uczniowie skorzystali z zasobów on‑line różnych muzeów, np. Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie. Prezentacji może towarzyszyć muzyka.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji. Zajęcia rozpoczynają się od metody szybkiej sztafety. Nauczyciel przedstawia zasady oraz zwraca uwagę na ciąg przyczynowo‑skutkowy wydarzeń z lektury. Pierwszy wskazany uczeń zaczyna streszczać historię Wertera, a następnie wskazuje osobę, która kontynuuje opowieść. Sztafeta trwa aż do finału historii. Nauczyciel czuwa nad poprawnością językową wypowiedzi oraz jej zgodnością z tekstem lektury.

  2. Prowadzący prosi, by uczniowie przedstawili prezentację dzieł malarskich ilustrujących historię nieszczęśliwych kochanków. Po jej zakończeniu pyta widzów o ich wrażenia. Wszyscy uczestnicy zajęć ustalają, jakie cechy są przypisywane romantycznym, nieszczęśliwym kochankom w literaturze i malarstwie. Podsumowaniem tej fazy lekcji może być skonstruowanie notatki w formie mapy myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapowiada, że w drugiej części lekcji uczniowie będą pracowali w parach. Wyświetla pierwszą część wykładu z zakładki „Film” i prosi, by uczniowie wykonali polecenia towarzyszące wykładowi. Następnie wskazane osoby przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Później uczestnicy zajęć wykonują polecenia i ćwiczenia towarzyszące drugiej części wykładu. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. W dyskusji podsumowującej lekcję nauczyciel zadaje pytania: na czym polega werteryzm? Dlaczego Cierpienia młodego Wertera Goethego stanowiły wzór dla literatury romantyzmu? Uczniowie odpowiadają swobodnie, korzystając z informacji zdobytych podczas lekcji.

Praca domowa:

  1. Przypomnij sobie inne postaci nieszczęśliwych kochanków z dziejów literatury. Zanotuj, jakie cechy ich łączą.

Materiały pomocnicze:

  • Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.