Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Cierpienia młodego Wertera Goethego jako wzór dla literatury romantyzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
streszcza losy bohatera Cierpień młodego Wertera,
wskazuje inspiracje, którymi kierował się J.W. Goethe, konstruując postać i losy Wertera,
wyjaśnia, czym jest werteryzm,
ocenia, dlaczego postać Wertera stała się modelowym bohaterem wczesnego romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
mapa myśli;
sztafeta.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom, by przygotowały prezentację dzieł malarskich (z okresu romantyzmu), które ilustrowałyby historię Wertera i Lotty. Podpowiada, by uczniowie skorzystali z zasobów on‑line różnych muzeów, np. Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie. Prezentacji może towarzyszyć muzyka.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji. Zajęcia rozpoczynają się od metody szybkiej sztafety. Nauczyciel przedstawia zasady oraz zwraca uwagę na ciąg przyczynowo‑skutkowy wydarzeń z lektury. Pierwszy wskazany uczeń zaczyna streszczać historię Wertera, a następnie wskazuje osobę, która kontynuuje opowieść. Sztafeta trwa aż do finału historii. Nauczyciel czuwa nad poprawnością językową wypowiedzi oraz jej zgodnością z tekstem lektury.
Prowadzący prosi, by uczniowie przedstawili prezentację dzieł malarskich ilustrujących historię nieszczęśliwych kochanków. Po jej zakończeniu pyta widzów o ich wrażenia. Wszyscy uczestnicy zajęć ustalają, jakie cechy są przypisywane romantycznym, nieszczęśliwym kochankom w literaturze i malarstwie. Podsumowaniem tej fazy lekcji może być skonstruowanie notatki w formie mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że w drugiej części lekcji uczniowie będą pracowali w parach. Wyświetla pierwszą część wykładu z zakładki „Film” i prosi, by uczniowie wykonali polecenia towarzyszące wykładowi. Następnie wskazane osoby przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Później uczestnicy zajęć wykonują polecenia i ćwiczenia towarzyszące drugiej części wykładu. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej lekcję nauczyciel zadaje pytania: na czym polega werteryzm? Dlaczego Cierpienia młodego Wertera Goethego stanowiły wzór dla literatury romantyzmu? Uczniowie odpowiadają swobodnie, korzystając z informacji zdobytych podczas lekcji.
Praca domowa:
Przypomnij sobie inne postaci nieszczęśliwych kochanków z dziejów literatury. Zanotuj, jakie cechy ich łączą.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.