Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Warsztaty interpretacyjne. Miron Białoszewski, Zapadnięcie pociągnięcie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
6) wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • analizuje wiersz Mirona Białoszewskiego Zapadnięcie pociągnięcie;

  • rozpoznaje cechy poezji lingwistycznej w wierszu Zapadnięcie pociągnięcie;

  • wykorzystuje w interpretacji wiersza Zapadnięcie pociągnięcie funkcjonalne konteksty;

  • redaguje pisemne uzasadnienie tezy interpretacyjnej wiersza Zapadnięcie pociągnięcie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • pogadanka heurystyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • Słownik terminów literackich.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj” i wysłuchanie dostępnego online koncertu łacińskich śpiewów chorałowych w wykonaniu scholi benedyktynów tynieckich.
    Wybrani uczniowie korzystają z dostępnych źródeł tradycyjnych i online,
    np. zaproponowanych w materiałach pomocniczych i zdobywają wiedzę na temat poezji lingwistycznej i sposobu podejmowania w niej tematów egzystencjalnych.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i każdej daje kopertę z wierszem Mirona Białoszewskiego Zapadnięcie pociągnięcie pociętym na poszczególne słowa. Proponuje uczniom ułożenie wiersza, który będzie się składał ze wszystkich słów zamieszczonych w kopercie i zatytułowanie utworu, który powstał.

  2. Grupy prezentują efekty swojej pracy, uzasadniają układ wiersza, jego treść i zaproponowany tytuł.

  3. Nauczyciel komentuje efekty pracy grup i podaje cel zajęć oraz temat.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrany uczeń odczytuje głośno wiersz Zapadnięcie pociągnięcie, pozostali uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Schemat”. Zapisują swoje pytania związane z wierszem. Mogą one dotyczyć treści, formy, skojarzeń itd.

  2. Analiza i interpretacja tekstu. Wybrane wcześniej osoby – eksperci przedstawiają na forum zebrane informacje na temat poezji lingwistycznej i dylematów egzystencjalnych wyrażonych w poezji Mirona Białoszewskiego. Eksperci będą pełnić funkcję liderów grup. Klasa zostaje podzielona na zespoły
    5–6‑osobowe. Każda grupa dostaje zestaw poleceń do opracowania:
    • Wstępne rozpoznanie. Określenie elementów świata przedstawionego w analizowanym wierszu, interpretacja tytułu.
    • Analiza kulturowych odwołań związanych ze sferą sacrum: chorału gregoriańskiego, tajemnicy poznania Boga, symbolu Trójcy Świętej.
    • Dzielenie się refleksjami na temat wysłuchanego w czasie przygotowań do lekcji koncertu, przypomnienie cech chorału, np.: patos, tradycja, jednogłosowość.
    • Odczytanie funkcji zastosowanych w utworze środków artystycznego wyrazu, wykonanie polecenia 4 związanego z rozpoznawaniem środków artystycznego wyrazu i ich funkcji.
    • Identyfikacja problemu poruszonego w wierszu:
    – Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną.
    – Przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
    • Wykorzystanie pytań, które pojawiły się po pierwszym odczytaniu wiersza i próba odpowiedzi na wybrane z nich. Eksperci koordynują pracę swoich zespołów. Po ukończeniu zadania grupy przedstawiają i porównują efekty swojej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dyktuje uczniom tezę i prosi, aby na podstawie wiedzy zdobytej w czasie lekcji indywidualnie zredagowali jej pisemne uzasadnienie: Zapadnięcie pociągnięcie to wiersz o próbie dotarcia do Boga, Absolutu poprzez sztukę.
    Wybrani uczniowie odczytują swoje uzasadnienia tezy.

  2. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, komentuje aktywność grup i jakość pracy indywidualnej.

Praca domowa:

  1. Uzasadnij funkcjonalność przywołania w wierszu Mirona Białoszewskiego chorału gregoriańskiego. W swoim uzasadnieniu wykorzystaj specyficzną definicję chorału, którą zamieszczono na stronie internetowej Opactwa benedyktynów w Tyńcu: https://opactwotynieckie.pl/choral-gregorianski/
    Czas płynie, przynosi wiele słów i pytań, odejść i powrotów. Chorał wciąż trwa. Nieodmiennie inspiruje i wciąż jest nagrywany. Nic dziwnego, że ci, którzy śpiewają go codziennie – a takich miejsc na świecie jest, niestety, coraz mniej – czują się zobowiązani, by dzielić się jego niezwykłą mocą i pięknem.

Materiały pomocnicze:

  • Joanna Armatowska, Mirona Białoszewskiego i Emmanuela Levinasa oswajanie istnienia: fenogram w pięciu odsłonach, dostęp: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)-s149-168/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)-s149-168.pdf

  • Chorał gregoriański. Najpiękniejsze, łacińskie śpiewy chorałowe w wykonaniu scholi benedyktynów tynieckich, dostęp:https://www.google.com/search?q=chora%C5%82+gregoria%C5%84ski+yutube&oq=chora%C5%82+gregoria%C5%84ski+yutube&aqs=chrome..69i57j0i13.13604j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”,
    aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.