Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Miron Białoszewski, Zapadnięcie pociągnięcie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
analizuje wiersz Mirona Białoszewskiego Zapadnięcie pociągnięcie;
rozpoznaje cechy poezji lingwistycznej w wierszu Zapadnięcie pociągnięcie;
wykorzystuje w interpretacji wiersza Zapadnięcie pociągnięcie funkcjonalne konteksty;
redaguje pisemne uzasadnienie tezy interpretacyjnej wiersza Zapadnięcie pociągnięcie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pogadanka heurystyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
Słownik terminów literackich.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj” i wysłuchanie dostępnego online koncertu łacińskich śpiewów chorałowych w wykonaniu scholi benedyktynów tynieckich.
Wybrani uczniowie korzystają z dostępnych źródeł tradycyjnych i online,
np. zaproponowanych w materiałach pomocniczych i zdobywają wiedzę na temat poezji lingwistycznej i sposobu podejmowania w niej tematów egzystencjalnych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i każdej daje kopertę z wierszem Mirona Białoszewskiego Zapadnięcie pociągnięcie pociętym na poszczególne słowa. Proponuje uczniom ułożenie wiersza, który będzie się składał ze wszystkich słów zamieszczonych w kopercie i zatytułowanie utworu, który powstał.
Grupy prezentują efekty swojej pracy, uzasadniają układ wiersza, jego treść i zaproponowany tytuł.
Nauczyciel komentuje efekty pracy grup i podaje cel zajęć oraz temat.
Faza realizacyjna:
Wybrany uczeń odczytuje głośno wiersz Zapadnięcie pociągnięcie, pozostali uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Schemat”. Zapisują swoje pytania związane z wierszem. Mogą one dotyczyć treści, formy, skojarzeń itd.
Analiza i interpretacja tekstu. Wybrane wcześniej osoby – eksperci przedstawiają na forum zebrane informacje na temat poezji lingwistycznej i dylematów egzystencjalnych wyrażonych w poezji Mirona Białoszewskiego. Eksperci będą pełnić funkcję liderów grup. Klasa zostaje podzielona na zespoły
5–6‑osobowe. Każda grupa dostaje zestaw poleceń do opracowania:
• Wstępne rozpoznanie. Określenie elementów świata przedstawionego w analizowanym wierszu, interpretacja tytułu.
• Analiza kulturowych odwołań związanych ze sferą sacrum: chorału gregoriańskiego, tajemnicy poznania Boga, symbolu Trójcy Świętej.
• Dzielenie się refleksjami na temat wysłuchanego w czasie przygotowań do lekcji koncertu, przypomnienie cech chorału, np.: patos, tradycja, jednogłosowość.
• Odczytanie funkcji zastosowanych w utworze środków artystycznego wyrazu, wykonanie polecenia 4 związanego z rozpoznawaniem środków artystycznego wyrazu i ich funkcji.
• Identyfikacja problemu poruszonego w wierszu:
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną.
– Przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
• Wykorzystanie pytań, które pojawiły się po pierwszym odczytaniu wiersza i próba odpowiedzi na wybrane z nich. Eksperci koordynują pracę swoich zespołów. Po ukończeniu zadania grupy przedstawiają i porównują efekty swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dyktuje uczniom tezę i prosi, aby na podstawie wiedzy zdobytej w czasie lekcji indywidualnie zredagowali jej pisemne uzasadnienie: Zapadnięcie pociągnięcie to wiersz o próbie dotarcia do Boga, Absolutu poprzez sztukę.
Wybrani uczniowie odczytują swoje uzasadnienia tezy.Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, komentuje aktywność grup i jakość pracy indywidualnej.
Praca domowa:
Uzasadnij funkcjonalność przywołania w wierszu Mirona Białoszewskiego chorału gregoriańskiego. W swoim uzasadnieniu wykorzystaj specyficzną definicję chorału, którą zamieszczono na stronie internetowej Opactwa benedyktynów w Tyńcu: https://opactwotynieckie.pl/choral-gregorianski/
Czas płynie, przynosi wiele słów i pytań, odejść i powrotów. Chorał wciąż trwa. Nieodmiennie inspiruje i wciąż jest nagrywany. Nic dziwnego, że ci, którzy śpiewają go codziennie – a takich miejsc na świecie jest, niestety, coraz mniej – czują się zobowiązani, by dzielić się jego niezwykłą mocą i pięknem.
Materiały pomocnicze:
Joanna Armatowska, Mirona Białoszewskiego i Emmanuela Levinasa oswajanie istnienia: fenogram w pięciu odsłonach, dostęp: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)-s149-168/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n6_(132)-s149-168.pdf
Chorał gregoriański. Najpiękniejsze, łacińskie śpiewy chorałowe w wykonaniu scholi benedyktynów tynieckich, dostęp:https://www.google.com/search?q=chora%C5%82+gregoria%C5%84ski+yutube&oq=chora%C5%82+gregoria%C5%84ski+yutube&aqs=chrome..69i57j0i13.13604j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.