Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzajemne położenie prostych i okręgów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje prostą styczną do okręgu,

  • stosuje twierdzenie o stycznej do okręgu w rozwiązywaniu zadań,

  • omawia wzajemne położenie prostej i okręgu,

  • omawia wzajemne położenie dwóch okręgów,

  • stosuje warunki wzajemnego położenia dwóch okręgów do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • liga zadaniowa;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji, podaje cele oraz wspolnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie w grupach analizują zadania dotyczące wzajemnego położenia prostych i okręgów przedstawione w prezentacji multimedialnej

  2. Następnie każda z grup rozwiązuje Polecenia 2 i 3.

  3. Kolejnym etapem lekcji jest liga zadaniowa. Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 - 6. Do drugiego etapu przechodzą dwie grupy, które osiągnęły najlepszy wynik w najkrótszym czasie. Rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 7 - 8 wyłoni zwycięzców ligi, których nauczyciel może nagrodzić ocenami.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się ...”.

Praca domowa:

Uczniowie orpzwoazują polecnia 3 i 4 w sekcji Prezentacja multimedialne

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna można potraktować jako materiał przygotowujący uczniów do pracy podczas lekcji odwróconej.
Prezentacja może być wykorzystana podczas lekcji o trójkątach i trapezach opisanych na okręgu.