Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Alabrudzińska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykres funkcji i określa jej własności.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykres funkcji , , gdzie ;
odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności);
określa własności funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu danej funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
mapa myśli
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
celofan, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie podstawowe własności funkcji (dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności) oraz zasady przesuwania wykresu funkcji wzdłuż osi .
Faza wstępna:
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe np. odliczając do czterech.
Nauczyciel wyświetla na projektorze zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie prowadzenia lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w zespołach zapoznają się z informacjami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie mapy myśli, która będzie zestawieniem wszystkich istotnych zasad charakteryzujących przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi . Korzystając z przygotowanej mapy myśli grupy wykonują polecenia z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Faza podsumowująca:
Każda grupa prezentuje swoją mapę myśli. Nauczyciel przyznaje punkty każdej grupie z uzasadnieniem. Jeżeli jest taka możliwość, najlepsza mapa myśli zostaje zawiaszona na tablicy korkowej/magnetycznej/ na ścianie. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonują zadania z sekcji „Sprawdź się”. Jeśli pojawiły się niejasności w czasie pracy zespołów, problem zostaje przedstawiony na forum i wspólnie zostaje rozwiązany. Nauczyciel przyznaje punkty za wykonanie poleceń, sumuje i proponuje nagrody w postaci ocen, podsumowując pracę zespołów.
Praca domowa:
Każdy z uczniów przygotowuje zadanie dotyczące przesuwania wykresu funkcji. Następnie uczniowie wymieniają się nimi między sobą i rozwiązują.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcie punktu w układzie współrzędnychPrzesunięcie punktu w układzie współrzędnych
Przesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnych
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać np. w lekcji „Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi ”.