Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Alabrudzińska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykres funkcji y=fx-p i określa jej własności.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele nauczania - wymagania ogólne:

V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykres funkcji y=fx-p, y=fx+p, gdzie p>0;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności);

  • określa własności funkcji, której wykres otrzymano w  wyniku przesunięcia wykresu danej funkcji

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • mapa myśli

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu

  • projektor multimedialny

  • celofan, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sobie podstawowe własności funkcji (dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności) oraz zasady przesuwania wykresu funkcji wzdłuż osi X.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe np. odliczając do czterech.

  • Nauczyciel wyświetla na projektorze zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie prowadzenia lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w zespołach zapoznają się z informacjami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie mapy myśli, która będzie zestawieniem wszystkich istotnych zasad charakteryzujących przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi X. Korzystając z przygotowanej mapy myśli grupy wykonują polecenia z sekcji „Symulacja interaktywna”.

Faza podsumowująca:

  • Każda grupa prezentuje swoją mapę myśli. Nauczyciel przyznaje punkty każdej grupie z uzasadnieniem. Jeżeli jest taka możliwość,  najlepsza mapa myśli zostaje zawiaszona na tablicy korkowej/magnetycznej/ na ścianie. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonują zadania z sekcji „Sprawdź się”. Jeśli pojawiły się niejasności w czasie pracy zespołów, problem zostaje przedstawiony na forum i wspólnie zostaje rozwiązany. Nauczyciel przyznaje punkty za wykonanie poleceń, sumuje i proponuje nagrody w postaci ocen, podsumowując pracę zespołów.

Praca domowa:

  • Każdy z uczniów przygotowuje zadanie dotyczące przesuwania wykresu funkcji. Następnie uczniowie wymieniają się nimi między sobą i rozwiązują.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulację interaktywną  można wykorzystać np.  w lekcji „Przesunięcie wykresu funkcji y=ax2 wzdłuż osi X”.