Dla nauczyciela
Autor: Monika Dudek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wielkości odwrotnie proporcjonalne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wielkości odwrotnie proporcjonalne, rozwiązując zadania z kontekstem realistycznym;
sprawdza, czy zmienne są odwrotnie proporcjonalne;
rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel definiuje pojęcie wielkości odwrotnie proporcjonalnych korzystając z wprowadzenia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykłady 3 i 4 z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie podają różnice między proporcjonalnością prostą, a odwrotną. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie w grupach 3–osobowych lub 4–osobowych zapoznają się z prezentacją multimedialną. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie w grupach wykonują polecenie 2, 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Następnie nauczyciel proponuje, aby uczniowie stworzyli zadania dotyczące wielkości odwrotnie proporcjonalnych.
Uczniowie wymieniają się zadaniami z innymi grupami.
Uczniowie rozwiązują zadania na kartce.
Wybrani uczniowie prezentują na forum treści swoich zadań. Pozostałe grupy podają rozwiązanie do danych zadań. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Pod koniec zajęć uczniowie przekazują nauczycelowi zadania wraz z rozwiązaniami. Nauczyciel może ocenić uczniów za pracę na lekcji.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑7 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Wielkości odwrotnie proporcjonalne” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów.
Chętni uczniowie podsumowują lekcję. Jeśli jest potrzeba, to nauczyciel uzupełnia informację.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują te ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Maszyny proste. Wyznaczanie masy ciała przy użyciu dźwigni dwustronnejMaszyny proste. Wyznaczanie masy ciała przy użyciu dźwigni dwustronnej
Wielkości wprost proporcjonalneWielkości wprost proporcjonalne
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną może zastosować w trakcie lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem.
Prezentacja może zostać wykorzystana na lekcji, na której będzie omawiana proporcjonalność prosta.