Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Monika Dudek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wielkości odwrotnie proporcjonalne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje wielkości odwrotnie proporcjonalne, rozwiązując zadania z kontekstem realistycznym;

  • sprawdza, czy zmienne są odwrotnie proporcjonalne;

  • rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel definiuje pojęcie wielkości odwrotnie proporcjonalnych korzystając z wprowadzenia.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują przykłady 3 i 4 z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie podają różnice między proporcjonalnością prostą, a odwrotną. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie w grupach 3–osobowych lub 4–osobowych zapoznają się z prezentacją multimedialną. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.

  3. Uczniowie w grupach wykonują polecenie 2, 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

  4. Następnie nauczyciel proponuje, aby uczniowie stworzyli zadania dotyczące wielkości odwrotnie proporcjonalnych.

  5. Uczniowie wymieniają się zadaniami z innymi grupami.

  6. Uczniowie rozwiązują zadania na kartce.

  7. Wybrani uczniowie prezentują na forum treści swoich zadań. Pozostałe grupy podają rozwiązanie do danych zadań. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.

  8. Pod koniec zajęć uczniowie przekazują nauczycelowi zadania wraz z rozwiązaniami. Nauczyciel może ocenić uczniów za pracę na lekcji.

  9. Uczniowie wykonują  ćwiczenia interaktywne 4‑7 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Wielkości odwrotnie proporcjonalne” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów.

  2. Chętni uczniowie podsumowują lekcję. Jeśli jest potrzeba, to nauczyciel uzupełnia informację.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują te ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentację multimedialną może zastosować w trakcie lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem.

Prezentacja może zostać wykorzystana na lekcji, na której będzie omawiana proporcjonalność prosta.