Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo Joule’a–Lenza |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, gra dydaktyczna |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | film‑samouczek, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Jaką zależność opisuje prawo Ohma? |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie dzielą się na 5 grup, a nauczyciel przeprowadza mini‑teleturniej. Każda grupa losuje kartkę z zagadnieniem, przygotowuje pytanie i zadaje sąsiedniej grupie to pytanie tak, by odpowiedzią było wylosowane hasło. Grupy odpowiadają na czas, który liczy się zarówno grupie pytającej, jak i odpowiadającej. Wygrywa ta grupa, która będzie miała najkrótszy zapisany czas. Zwycięzcy otrzymują „plusy” z aktywności (lub inną wybraną przez nauczyciela nagrodę).
Uczniowie indywidualnie oglądają film‑samouczek. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji poprzez rozwiązanie w domu zadań o numerach nieparzystych z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może być wykorzystany do podsumowania działu Prąd elektryczny, działu Elektrostatyka, przy powtórkach przed pracą klasową, jako wprowadzenie do wszystkich zagadnień związanych z pracą prądu elektrycznego. |