Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo Joule’a–Lenza

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
8) stosuje do obliczeń związek mocy wydzielonej na oporniku (ciepła Joule’a‑Lenza) z natężeniem prądu i oporem oraz napięciem i oporem).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia prawo Joule’a‑Lenza,

  2. stosuje dotychczasową wiedzę do wyjaśnienia zjawiska emisji ciepła przez przewodnik,

  3. wyprowadza na dwa różne sposoby wzór opisujący prawo Joule’a‑Lenza,

  4. rozwiązuje zadania pojęciowe i rachunkowe dotyczące prawa Joule’a‑Lenza.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego

Metody nauczania:

wykład informacyjny, gra dydaktyczna

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

film‑samouczek, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Jaką zależność opisuje prawo Ohma?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dzielą się na 5 grup, a nauczyciel przeprowadza mini‑teleturniej. Każda grupa losuje kartkę z zagadnieniem, przygotowuje pytanie i zadaje sąsiedniej grupie to pytanie tak, by odpowiedzią było wylosowane hasło. Grupy odpowiadają na czas, który liczy się zarówno grupie pytającej, jak i odpowiadającej. Wygrywa ta grupa, która będzie miała najkrótszy zapisany czas. Zwycięzcy otrzymują „plusy” z aktywności (lub inną wybraną przez nauczyciela nagrodę).
Zagadnienia:

  • potencjał elektryczny (przykładowe pytanie: Czego różnicę mierzy się woltomierzem?)

  • natężenie prądu (przykładowe pytanie: Jaka wielkość charakteryzuje ilość ładunku przepływającego w obwodzie?)

  • prawo Ohma (przykładowe pytanie: Jakie prawo łączy natężenie prądu, napięcie i opór?)

  • praca prądu elektrycznego

  • energia potencjalna elektronu

Uczniowie indywidualnie oglądają film‑samouczek.
Po obejrzeniu filmu, w trakcie krótkiego podsumowania, nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel prowadzi mini‑wykład według części „Warto przeczytać”, zapraszając do współudziału uczniów.
Uczniowie rozwiązują w parach zadania o numerach parzystych z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji poprzez rozwiązanie w domu zadań o numerach nieparzystych z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może być wykorzystany do podsumowania działu Prąd elektryczny, działu Elektrostatyka, przy powtórkach przed pracą klasową, jako wprowadzenie do wszystkich zagadnień związanych z pracą prądu elektrycznego.