Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: Osiągnięcia cywilizacji islamu. Kultura arabska
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
V. Bizancjum i świat islamu.
Uczeń:
4) opisuje cechy charakterystyczne dla kultury arabskiej i rozpoznaje jej najważniejsze osiągnięcia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, z jakimi elementami arabskiego dziedzictwa spotyka się na co dzień;
opisuje meczet i jego cechy charakterystyczne;
wymienia obszary, na których chrześcijanie, muzułmanie i żydzi żyli razem, choć czasem obok siebie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji, uczniowie wspólnie z prowadzącym ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili, co już wiedzą na temat islamu jako religii. Na tablicy jeden z uczniów zapisuje odpowiedzi koleżanek i kolegów, tworząc mapę myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, rozdaje im arkusze z pytaniami i markery. Każda z grup wybiera swojego przedstawiciela – lidera. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie informacji uzyskanych z e‑materiału.
Grupa 1 – Na styku kultur: W jaki sposób Arabowie rozpowszechniali swoją kulturę na podbitych terenach i z jakich dobrodziejstw korzystali?
Grupa 2 – Na krańcach świata: Czym handlowali Arabowie podczas swoich dalekosiężnych wypraw i jaką zdobywali wiedzę?
Grupa 3 – Nauki przyrodnicze i ścisłe: Jaką wiedzę czerpali Arabowie z kultury i sztuki starożytnych mistrzów oraz w jakich dziedzinach nauki rozwinęli i udoskonalili swoją wiedzę?
Grupa 4 – Wielkie wrota i wysokie wieże: Porównaj budowę meczetu z budową znanych ci świątyń (polecenie 1 z multimedium).
Grupa 5 – Wielkie wrota i wysokie wieże: Jaką funkcję – poza religijną – pełniły w cywilizacji islamu meczety? Zwróć uwagę na ich kształt i dekoracje (polecenie 2 z multimedium).
Po wyznaczonym czasie liderzy grup lub osoby przez nie wskazane odczytują swoje odpowiedzi. Plakaty z odpowiedziami zawieszane są w widocznym miejscu. Uczniowie wspólnie analizują swoją pracę i wyciągają wnioski. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach odpowiedzieli na pytania:
Z jakimi elementami arabskiego dziedzictwa spotykacie się na co dzień?
Na których obszarach chrześcijanie, muzułmanie i żydzi żyli razem, choć czasem obok siebie?
Po wykonaniu zadania wyznaczeni lub chętni uczniowie odpowiadają na pytania i wspólnie z klasą zapisują wnioski z omawianej lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 8. Następnie uczniowie wspólnie omawiają swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne (w liczbie zależnej od czasu, jaki pozostał do końca lekcji).
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów o samoocenę i ocenę pracy grup na zajęciach. Prowadzący może nagrodzić najaktywniejsze osoby lub grupy ocenami.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia niezrealizowane podczas lekcji.
Opracuj krótką notkę (może być też w formie graficznej albo mapy myśli) prezentującą osiągnięcia cywilizacji islamu.
Materiały pomocnicze:
Materiały źródłowe do historii powszechnej epoki feudalnej. Historia powszechna XIV–XV w., oprac. M. Małowist, Warszawa 1954.
Manteuffel T., Historia powszechna średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie przygotowują plan (schemat) meczetu z wszystkimi najważniejszymi jego elementami. Może to być część lekcji albo praca domowa.