Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Osiągnięcia cywilizacji islamu. Kultura arabska

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

V. Bizancjum i świat islamu.

Uczeń:

4) opisuje cechy charakterystyczne dla kultury arabskiej i rozpoznaje jej najważniejsze osiągnięcia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje, z jakimi elementami arabskiego dziedzictwa spotyka się na co dzień;

  • opisuje meczet i jego cechy charakterystyczne;

  • wymienia obszary, na których chrześcijanie, muzułmanie i żydzi żyli razem, choć czasem obok siebie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji, uczniowie wspólnie z prowadzącym ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili, co już wiedzą na temat islamu jako religii. Na tablicy jeden z uczniów zapisuje odpowiedzi koleżanek i kolegów, tworząc mapę myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, rozdaje im arkusze z pytaniami i markery. Każda z grup wybiera swojego przedstawiciela – lidera. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie informacji uzyskanych z e‑materiału.

  • Grupa 1 – Na styku kultur: W jaki sposób Arabowie rozpowszechniali swoją kulturę na podbitych terenach i z jakich dobrodziejstw korzystali?

  • Grupa 2 – Na krańcach świata: Czym handlowali Arabowie podczas swoich dalekosiężnych wypraw i jaką zdobywali wiedzę?

  • Grupa 3 – Nauki przyrodnicze i ścisłe: Jaką wiedzę czerpali Arabowie z kultury i sztuki starożytnych mistrzów oraz w jakich dziedzinach nauki rozwinęli i udoskonalili swoją wiedzę?

  • Grupa 4 – Wielkie wrota i wysokie wieże: Porównaj budowę meczetu z budową znanych ci świątyń (polecenie 1 z multimedium).

  • Grupa 5 – Wielkie wrota i wysokie wieże: Jaką funkcję – poza religijną – pełniły w cywilizacji islamu meczety? Zwróć uwagę na ich kształt i dekoracje (polecenie 2 z multimedium).

  1. Po wyznaczonym czasie liderzy grup lub osoby przez nie wskazane odczytują swoje odpowiedzi. Plakaty z odpowiedziami zawieszane są w widocznym miejscu. Uczniowie wspólnie analizują swoją pracę i wyciągają wnioski. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach odpowiedzieli na pytania:

  • Z jakimi elementami arabskiego dziedzictwa spotykacie się na co dzień?

  • Na których obszarach chrześcijanie, muzułmanie i żydzi żyli razem, choć czasem obok siebie?

  1. Po wykonaniu zadania wyznaczeni lub chętni uczniowie odpowiadają na pytania i wspólnie z klasą zapisują wnioski z omawianej lekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 8. Następnie uczniowie wspólnie omawiają swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne (w liczbie zależnej od czasu, jaki pozostał do końca lekcji).

  2. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów o samoocenę i ocenę pracy grup na zajęciach. Prowadzący może nagrodzić najaktywniejsze osoby lub grupy ocenami.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia niezrealizowane podczas lekcji.

  2. Opracuj krótką notkę (może być też w formie graficznej albo mapy myśli) prezentującą osiągnięcia cywilizacji islamu.

Materiały pomocnicze:

Materiały źródłowe do historii powszechnej epoki feudalnej. Historia powszechna XIV–XV w., oprac. M. Małowist, Warszawa 1954.

Manteuffel T., Historia powszechna średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie przygotowują plan (schemat) meczetu z wszystkimi najważniejszymi jego elementami. Może to być część lekcji albo praca domowa.