Zwróć uwagę na kształt księgi i pismo, zastanów się, z jaką religią należy wiązać daną księgę.
Najwcześniej powstała Tora, święta księga Żydów; później Pismo Święte Nowego Testamentu; najpóźniej zaś Koran, święta księga Arabów (ok. połowy VII w.).
R1Gl0PwLmcYVK
Ćwiczenie 1
111
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytanie.
Rdo3FsVzQX9q9
RGrrQsqhCedt8
RH1HXjR0E67fJ
Zwróć uwagę na symbole religijne widniejące na monecie oraz pismo.
Nie, ponieważ na monecie przedstawione zostało jabłko królewskie zwieńczone krzyżem – symbolem chrześcijaństwa.
RukNtEcXZJsTY
Ćwiczenie 2
11
Ćwiczenie 3
Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.
Al Dżahiz, O handlu w Bagdadzie w IX w.
Z Indii przywozi się tygrysy, pantery, słonie, rubiny, heban i orzechy kokosowe. Z Chin – pachnidła, jedwab, naczynia, filc i wanilię. Z Bizancjum – przedmioty ze złota i srebra, pieniądz z czystego złota, haftowane tkaniny, instrumenty, narzędzia rolnicze i do prac wodnych. Z Arabii – konie arabskie, strusie, rasowe wielbłądy, barwione skóry, żyrafy, pancerze, kadzidło i indygo [ciemnobłękitny barwnik]. Z Egiptu – delikatne tkaniny, papirus, topazy. Z Samarkandy – papier. Z Teheranu – śliwki, żywe srebro [rtęć], wełniane płaszcze, broń, delikatne tkaniny, grzebienie.
B Źródło: Al Dżahiz, O handlu w Bagdadzie w IX w., [w:] cyt. za: Historia. Podręcznik, cz. 1, oprac. J. Choińska-Mika, W. Lengauer, M. Tymowski, K. Zielińska, Warszawa 2019, s. 253.
RwW0J30pRp436
211
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.
Ilustracja A
RaGSUr1V57d1a
Ilustracja B
RM2iwkr10Rf1G
Ilustracja C
R1RTh4kI1IXhc
Ilustracja D
R15SOjpDLOMdL
Ilustracja E
R4emNYxhxr8Q8
Ilustracja F
RwOc5oRnR952j
RaFhi3sV2tmfP
Rsa0WpbvyCmdV
Przypomnij sobie, czym charakteryzowała się sztuka muzułmańskiego kręgu kulturowego, jakie motywy przedstawiano, a jakich nie.
Ilustracje B i F. Cechy charakterystyczne: brak figuratywności sztuki, przedstawienie ornamentów, a nie osób – widocznych w sztuce bizantyjskiej i europejskiej.
R19gAgAvWqSCJ
Ćwiczenie 4
211
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisami oraz ilustracją i wykonaj polecenie.
Opis 1
Miasto zostało opanowane przez Arabów w 635 r. Po przejęciu władzy przez dynastię Umajjadów została tam przeniesiona stolica kalifatu i stało się ono centrum życia politycznego na kolejne sto lat. Był to jeden z najważniejszych ośrodków miejskich świata arabskiego, który zasłynął z produkcji stali damasceńskiej, fajansów i jedwabiu, w tym adamaszku. W mieście tym powstał meczet, który stanowił jedno z największych osiągnięć wczesnej architektury muzułmańskiej.
Opis 2
Miasto uchodziło za najwspanialsze nie tylko w świecie islamu, ale też na zachodnich ziemiach chrześcijaństwa. Był to ważny ośrodek intelektualny, mogący się poszczycić siedemdziesięcioma bibliotekami, z których największa liczyła około czterdziestu tysięcy tomów. Miasto to było również ważnym ośrodkiem sztuki i rzemiosła. Wzniesiony w nim Wielki Meczet stanowi jedno z największych osiągnięć sztuki arabskiej i uznawany był za jeden z czterech cudów świata muzułmańskiego. Największą świetność ośrodek ten przeżywał w X w., w okresie panowania dynastii Umajjadów.
Opis 3
Miasto zostało założone w 762 r. przez drugiego kalifa z dynastii Abbasydów Al‑Mansura i miało pełnić funkcję stolicy. Pierwotnie nosiło nazwę Madinat as‑Salam (Miasto Pokoju), dopiero po podboju Mongołów w 1258 r. ją zmieniono. Miasto zbudowano na planie koła o średnicy ok. 3 km, prowadziły do niego cztery bramy. Szybko stało się jednym najludniejszych miast imperium arabskiego, licząc wg niektórych źródeł nawet milion mieszkańców. Odgrywało ważną rolę jako ośrodek nauczania – tutaj powstała największa biblioteka oraz akademia. Było także jednym z najważniejszych ośrodków handlu.
R1TBWpGcZL1kX
RffvYpJ0SruMw
Zwróć uwagę, jaką funkcję pełniły opisane ośrodki w państwie muzułmańskim oraz jakie budowle zostały w nich wzniesione.
RoBOPga1uPsEq
Ćwiczenie 5
311
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.
Ilustracja A
R1W6AE6h62gHV
Ilustracja B
RMFVCx8BINt92
Ilustracja C
Rcjl1R8Wb8pZx
Ilustracja D
RqMbCQXvACHMR
Ilustracja E
RXZ9MjmfIQaAm
Ilustracja F
Rfb2TVVpWe56y
Ilustracja G
R13ArJU4ywA3B
R5VZMaePiKvBY
Przypomnij sobie, jak wyglądały świątynie muzułmańskie, a następnie zastanów się, na których ilustracjach przedstawiono meczety na pewno nieistniejące w miastach wymienionych w poprzednim ćwiczeniu.
Ćwiczenie 6
R18d95hzowR70
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia.
R9xjk4xHQntHN
RxxXHshAUWwZo
REfWdjlVAwb5p
Przypomnij sobie, do których krajów podróżowali kupcy arabscy na wschodzie. Porównaj mapę Al‑Idrisiego ze współczesną mapą regionu.
Półwysep Arabski jest niedokładnie odwzorowany, w przypadku Półwyspu Apenińskiego i Skandynawii można mówić o tym, że autora poniosła fantazja. Na mapie brakuje Irlandii i Anglii.
Ćwiczenie 7
RcB96XtEAfkFU
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem oraz mapami i wykonaj polecenie.
Tadeusz ManteuffelHistoria powszechna. Średniowiecze
Największą jednak aktywność przejawiali Arabowie w dziedzinie handlu. Ich zdolności kupieckie zabłysły tu w całej pełni. Państwo kalifów, będące geograficznym pomostem między bogatymi krajami wschodu i południa, a zacofanymi – zachodu i północy – predestynowało Arabów do roli pośredników w wymianie towarowej. Toteż kupcy arabscy stali się częstymi gośćmi w krajach Europy. Dostarczali artykułów zbytku, których rzemiosło tamtejsze nie potrafiło wyprodukować. W zamian zaś wywozili takie surowce, jak futra, wosk, bursztyn. Przede wszystkim jednak poszukiwali niewolników. Kupcy arabscy, przemierzając nieznane swym współplemieńcom połacie kontynentu arabskiego, sporządzali dla celów praktycznych opisy swoich itinerariów.
C Źródło: Tadeusz Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1974, s. 79.
Mapa A
R7WjSVOnGeUNF
Mapa B
RoYHpWxvSIzLq
Mapa C
RNkdn9r7Z5oQq
RbrQIfjiYfeL8
Zastanów się, która mapa przedstawia podróże Arabów po Europie. Przypomnij sobie, w jaki sposób Arabowie podróżowali; czy odbywali podróże morskie?
Nie, ponieważ żadna z map nie ukazuje obecności Arabów w Europie.