Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

`

11
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1
R7ePQ6TGKu9Bj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RJzI81ZbcWuMM
Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
R1Gl0PwLmcYVK
Ćwiczenie 1
Uporządkuj wymienione księgi w kolejności ich powstawania. Elementy do uszeregowania: 1. Tora, 2. Biblia, 3. Koran
111
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytanie.

Rdo3FsVzQX9q9
Źródło: Classical Numismatic Group, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGrrQsqhCedt8
Rozstrzygnij, czy na ilustracji została przedstawiona moneta będąca w obiegu w państwie arabskim w VII w. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RH1HXjR0E67fJ
Odpowiedź uzasadnij odwołując się do elementów widocznych na ilustracji. (Uzupełnij).
RukNtEcXZJsTY
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Wiele inspiracji napływało z 1. Egipcie, 2. Arabów, 3. Bizancjum, 4. Hindusów i państwa perskiego, a za pośrednictwem tego ostatniego z krajów Dalekiego Wschodu, Indii i Chin. Zetknąwszy się np. z wysoką kulturą rolną terenów położonych nad Tygrysem i Eufratem oraz w 1. Egipcie, 2. Arabów, 3. Bizancjum, 4. Hindusów, Arabowie rozpowszechnili w swoim państwie znane tam metody melioracji. Przyczynili się także do spopularyzowania nieznanych dotychczas gatunków roślin – daktyli, bawełny, ryżu czy drzewa morwowego, dzięki któremu nastąpiło ożywienie przemysłu jedwabniczego. Za pośrednictwem 1. Egipcie, 2. Arabów, 3. Bizancjum, 4. Hindusów do Europy trafiły tzw. cyfry arabskie – znaki stosowane obecnie na całym świecie do zapisywania liczb. W rzeczywistości zostały one opracowane przez 1. Egipcie, 2. Arabów, 3. Bizancjum, 4. Hindusów.
11
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.

Al Dżahiz, O handlu w Bagdadzie w IX w.

Z Indii przywozi się tygrysy, pantery, słonie, rubiny, heban i orzechy kokosowe. Z Chin – pachnidła, jedwab, naczynia, filc i wanilię. Z Bizancjum – przedmioty ze złota i srebra, pieniądz z czystego złota, haftowane tkaniny, instrumenty, narzędzia rolnicze i do prac wodnych. Z Arabii – konie arabskie, strusie, rasowe wielbłądy, barwione skóry, żyrafy, pancerze, kadzidło i indygo [ciemnobłękitny barwnik]. Z Egiptu – delikatne tkaniny, papirus, topazy. Z Samarkandy – papier. Z Teheranu – śliwki, żywe srebro [rtęć], wełniane płaszcze, broń, delikatne tkaniny, grzebienie.

B Źródło: Al Dżahiz, O handlu w Bagdadzie w IX w., [w:] cyt. za: Historia. Podręcznik, cz. 1, oprac. J. Choińska-Mika, W. Lengauer, M. Tymowski, K. Zielińska, Warszawa 2019, s. 253.
RwW0J30pRp436
Przyporządkuj towary do rejonów z których docierały do Bagdadu. Indie Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Chiny Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Bizancjum Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Arabia Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Egipt Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Samarkanda Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc Teheran Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. papirus, 3. grzebienie, 4. instrumenty, 5. przedmioty ze srebra, 6. przedmioty ze złota, 7. narzędzia do prac wodnych, 8. narzędzia rolnicze, 9. żyrafy, 10. orzechy kokosowe, 11. haftowane tkaniny, 12. broń, 13. wielbłądy, 14. pachnidła, 15. pieniądz z czystego złota, 16. śliwki, 17. tygrysy, 18. jedwab, 19. papier, 20. barwione skóry, 21. naczynia, 22. heban, 23. słonie, 24. delikatne tkaniny, 25. kadzidło, 26. strusie, 27. pancerze, 28. pantery, 29. wełniane płaszcze, 30. rubiny, 31. wanilia, 32. delikatne tkaniny, 33. topazy, 34. indygo, 35. konie arabskie, 36. filc
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.

Ilustracja A

RaGSUr1V57d1a
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

RM2iwkr10Rf1G
Źródło: Mappo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja C

R1RTh4kI1IXhc
Źródło: Yearofthedragon, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja D

R15SOjpDLOMdL
Źródło: Eixo, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja E

R4emNYxhxr8Q8
Źródło: Rebecca Kennison, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.

Ilustracja F

RwOc5oRnR952j
Źródło: ecelan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
RaFhi3sV2tmfP
Wskaż ilustracje, na których przedstawiono zabytki związane z muzułmańskim kręgiem kulturowym. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja A, 2. Ilustracja B, 3. Ilustracja C, 4. Ilustracja D, 5. Ilustracja E, 6. Ilustracja F
Rsa0WpbvyCmdV
Wymień na ich podstawie cechy charakterystyczne sztuki arabskiej. (Uzupełnij).
R19gAgAvWqSCJ
Ćwiczenie 4
Zaznacz jak nazywa się ucieczka Mahometa z Mekki do Medyny. Możliwe odpowiedzi: 1. Hidżra, 2. Dżihad, 3. Minaret, 4. Kalifat
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z opisami oraz ilustracją i wykonaj polecenie.

Opis 1

Miasto zostało opanowane przez Arabów w 635 r. Po przejęciu władzy przez dynastię Umajjadów została tam przeniesiona stolica kalifatu i stało się ono centrum życia politycznego na kolejne sto lat. Był to jeden z najważniejszych ośrodków miejskich świata arabskiego, który zasłynął z produkcji stali damasceńskiej, fajansów i jedwabiu, w tym adamaszku. W mieście tym powstał meczet, który stanowił jedno z największych osiągnięć wczesnej architektury muzułmańskiej.

Opis 2

Miasto uchodziło za najwspanialsze nie tylko w świecie islamu, ale też na zachodnich ziemiach chrześcijaństwa. Był to ważny ośrodek intelektualny, mogący się poszczycić siedemdziesięcioma bibliotekami, z których największa liczyła około czterdziestu tysięcy tomów. Miasto to było również ważnym ośrodkiem sztuki i rzemiosła. Wzniesiony w nim Wielki Meczet stanowi jedno z największych osiągnięć sztuki arabskiej i uznawany był za jeden z czterech cudów świata muzułmańskiego. Największą świetność ośrodek ten przeżywał w X w., w okresie panowania dynastii Umajjadów.

Opis 3

Miasto zostało założone w 762 r. przez drugiego kalifa z dynastii Abbasydów Al‑Mansura i miało pełnić funkcję stolicy. Pierwotnie nosiło nazwę Madinat as‑Salam (Miasto Pokoju), dopiero po podboju Mongołów w 1258 r. ją zmieniono. Miasto zbudowano na planie koła o średnicy ok. 3 km, prowadziły do niego cztery bramy. Szybko stało się jednym najludniejszych miast imperium arabskiego, licząc wg niektórych źródeł nawet milion mieszkańców. Odgrywało ważną rolę jako ośrodek nauczania – tutaj powstała największa biblioteka oraz akademia. Było także jednym z najważniejszych ośrodków handlu.

R1TBWpGcZL1kX
Podboje Arabów w VII–IX w.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RffvYpJ0SruMw
Wstaw obok numerów opisów opisów nazwę miasta, które zostało opisane w tekście oraz numer, którym zostało ono oznaczone na mapie. mapa Opis 1 - numer na mapie: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna, nazwa miasta: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna
Opis 2 - numer na mapie: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna, nazwa miasta: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna
Opis 3 - numer na mapie: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna, nazwa miasta: 1. 5, 2. Mekka, 3. 3, 4. 4, 5. 2, 6. Kordoba, 7. Damaszek, 8. 1, 9. Bagdad, 10. Medyna
RoBOPga1uPsEq
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.

Ilustracja A

R1W6AE6h62gHV
Źródło: Henk Monster, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja B

RMFVCx8BINt92
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja C

Rcjl1R8Wb8pZx
Źródło: Falin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja D

RqMbCQXvACHMR
Źródło: DXR / Daniel Vorndran, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja E

RXZ9MjmfIQaAm
Źródło: Basil D Soufi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja F

Rfb2TVVpWe56y
Źródło: Fabio Alessandro Locati, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja G

R13ArJU4ywA3B
Źródło: Theklan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5VZMaePiKvBY
Wybierz ilustracje, które przedstawiają świątynie istniejące w miastach, o których mowa w tekstach z poprzedniego ćwiczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja A, 2. Ilustracja B, 3. Ilustracja C, 4. Ilustracja D, 5. Ilustracja E, 6. Ilustracja F, 7. Ilustracja G
Ćwiczenie 6
R18d95hzowR70
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia.

R9xjk4xHQntHN
Księga Rogera, czyli Księga przyjemnych podróży przez nieznane lądy. Jest to geograficzny opis świata wykonany przez arabskiego podróżnika Muhammada al‑Idrisiego w roku 1154 dla króla Sycylii Rogera II. W księdze tej znalazła się informacja o Polsce. Obecnie dzieło to przechowywane jest w Bibliotece Narodowej w Paryżu. Uwaga: na ilustracji północ znajduje się na dole.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RxxXHshAUWwZo
Połącz w pary nazwy z numerami którymi oznaczone są one na mapie. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Płw. Iberyjski, 2. Morze Kaspijskie, 3. Morze Bałtyckie, 4. Płw. Apeniński, 5. Morze Czarne 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Płw. Iberyjski, 2. Morze Kaspijskie, 3. Morze Bałtyckie, 4. Płw. Apeniński, 5. Morze Czarne 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Płw. Iberyjski, 2. Morze Kaspijskie, 3. Morze Bałtyckie, 4. Płw. Apeniński, 5. Morze Czarne 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Płw. Iberyjski, 2. Morze Kaspijskie, 3. Morze Bałtyckie, 4. Płw. Apeniński, 5. Morze Czarne 5 Możliwe odpowiedzi: 1. Płw. Iberyjski, 2. Morze Kaspijskie, 3. Morze Bałtyckie, 4. Płw. Apeniński, 5. Morze Czarne
REfWdjlVAwb5p
Wymień obszary, gdzie można mówić o niedokładności rysunku, i te, których oznaczenie należy uznać za przejaw fantazji autora. (Uzupełnij) Wymień dwa państwa europejskie, o których al-Idrisi nie wiedział, a które z pewnością wówczas istniały. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RcB96XtEAfkFU
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem oraz mapami i wykonaj polecenie.

Tadeusz Manteuffel Historia powszechna. Średniowiecze

Największą jednak aktywność przejawiali Arabowie w dziedzinie handlu. Ich zdolności kupieckie zabłysły tu w całej pełni. Państwo kalifów, będące geograficznym pomostem między bogatymi krajami wschodu i południa, a zacofanymi – zachodu i północy – predestynowało Arabów do roli pośredników w wymianie towarowej. Toteż kupcy arabscy stali się częstymi gośćmi w krajach Europy. Dostarczali artykułów zbytku, których rzemiosło tamtejsze nie potrafiło wyprodukować. W zamian zaś wywozili takie surowce, jak futra, wosk, bursztyn. Przede wszystkim jednak poszukiwali niewolników. Kupcy arabscy, przemierzając nieznane swym współplemieńcom połacie kontynentu arabskiego, sporządzali dla celów praktycznych opisy swoich itinerariów.

C Źródło: Tadeusz Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1974, s. 79.

Mapa A

R7WjSVOnGeUNF
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa B

RoYHpWxvSIzLq
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Nikater, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa C

RNkdn9r7Z5oQq
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Flo Beck Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbrQIfjiYfeL8
Rozstrzygnij, czy któraś z map 1-3 zawiera potwierdzenie informacji zawartych w tekście. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RNL94DP1jP0IB
(Uzupełnij).