Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg geometryczny określony rekurencyjnie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie;
6) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa ciąg geometryczny w sposób rekurencyjny
na podstawie wzoru rekurencyjnego ciągu geometrycznego, wyznacza własności tego ciągu
buduje proste algorytmy rekurencyjne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
technika porównań binarnych
koszyk pomysłów
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą koszyka pomysłów przygotowują kartki, na których zapisują związane z ciągiem geometrycznym poznane twierdzenia, wzory, przykłady rozwiązanych zadań, definicje, itp. Kartki wrzucają do kosza, z którego będzie można je pobierać, szukając inspiracji do rozwiązania zadań. Uczniowie na tym etapie powtarzania wiadomości mogą korzystać z zeszytów, komputera, książek. Powinna to być praca indywidualna – każdy uczeń przygotowuje w ten sposób co najmniej 5 karteczek.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest samodzielne rozwiązanie przykładów przedstawionych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie czytają dane polecenie, próbują rozwiązać problem. W razie wątpliwości mogą zajrzeć do kosza pomysłów i odnaleźć potrzebne twierdzenie lub rozwiązanie zadania podobnego typu. Swoje rozwiązania porównują z tymi, zawartymi w sekcji „Przeczytaj”. Techniką porównań binarnych sporządzają do każdego zadania tabelę porównawczą, w której zapisują plusy lub minusy danego sposobu rozwiązania.
Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje tabele, jak również przedstawiają oryginalne rozwiązania, czy pomysły.
Dyskusja – czy można wypracować ramowy szablon rozwiązywania zadań, w których ciąg geometryczny zdefiniowany jest rekurencyjnie.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę par.
Karteczki znajdujące się w „koszu pomysłów” warto zachować, gdyż mogą być w przydatne na następnych zajęciach poświęconych ciągowi geometrycznemu.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem i korzystając, z podanych tam wzorów, rozwiązanie zadań interaktywnych zawartych w sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych:
Poszukanie przykładów wykorzystania efektu Droste np. w architekturze, malarstwie i przygotowanie na następną lekcję mini – prezentacji na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Ciąg geometrycznyCiąg geometryczny
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany na lekcjach wprowadzających pojęcie rekurencji.