Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza miejsca zerowe funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach
sprawdza, czy dana liczba jest miejscem zerowym funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach
uzasadnia, że dana liczba jest miejscem zerowym funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
diamentowe uszeregowanie
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie, metodą diamentowego uszeregowania, porządkują poznane dotychczas wiadomości dotyczące miejsca zerowego funkcji i sposobów jego wyznaczania.
Po skończonej pracy otrzymane plansze umieszczają w widocznym miejscu w sali lekcyjnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują między sobą uzyskane informacje.
Uczniowie oglądają film przedstawiający przykłady wyznaczania miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą kilku wzorów w różnych przedziałach i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 4 i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 - 8.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru. Wyznacz miejsca zerowe funkcji (o ile istnieją).
a) ,
b) .
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać film w czasie realizacji tematów związanych z rozwiązywaniem równań.