Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Relacje damsko‑męskie w Szewcach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia rozterki emocjonalne bohaterów Szewców Witkacego w kontekście konwencji estetycznych oraz poglądów społecznych i filozoficznych epoki;
charakteryzuje postawy postaci: prokuratora Scurvy'ego i księżej Iriny;
opisuje sposób funkcjonowania w Szewcach motywu kobiety fatalnej, kobiety‑modliszki i stereotypów społecznych związanych z rolami płciowymi;
wyjaśnia rolę języka w kształtowaniu świata przedstawionego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Relacje damsko‑męskie w Szewcach”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z fragmentem utworu dramatycznego w e‑materiale: Szewcy. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście historycznoliterackim.
Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do cytatu z powieści autobiograficznej 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta. Uczeń powinien umieć opisać swój projekt i uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Wybrani uczniowie prezentują przygotowane w domu memy lub kolaże będące ilustracją do fragmentu „Prawdziwa kobieta nie jest zła ani dobra, jest k o b i e t ą - to wystarcza, a winni są zawsze tylko i jedynie mężczyźni”. Następnie rozpoczyna dyskusję, która koncentruje się wokół ról społecznych kobiet i mężczyzn oraz stereotypów związanych z płcią. Następnie kieruje rozmowę na emocjonalne rozterki bohaterów Szewców. Później uczniowie przystępują do pracy z tekstem.
Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 1‑5, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Następne ćwiczenie 6. Przeczytaj poniższy fragment powieści Witkacego Nienasycenie mówiący o namiętności głównego bohatera Genezypa Kapena do księżnej Iriny Wsiewołodownej. Znajdź cztery podobieństwa pomiędzy jego postawą a postawą prokuratora Scurvy’ego z dramatu Szewcy. wyświetlone przez nauczyciela na tablicy uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych. Po jego wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania: Czy świat, na tle którego Witkacy osadza bohaterów swoich utworów jest dobrym miejscem do tworzenia relacji damsko‑męskich? Jakim relacjom sprzyja owa wizja świata?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi
Przeanalizuj wypowiedzi męskich bohaterów dramatu Szewcy i odpowiedz na pytanie, czy wszyscy postrzegają księżną Irinę podobnie jak prokurator Scurvy.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Joanna Siedlecka, Mahatma Witkac, Warszawa 1992.
Bohdan Michalski, Polemiki filozoficzne Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 1979.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.