Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: „Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego jako prototyp polskiego dramatu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże cechy Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego jako dramatu renesansowego;
na podstawie eseju Czesława Miłosza, przeanalizuje genezę Odprawy posłów greckich;
zastanowi się nad kontekstem społeczno‑historycznym rozwoju polskiego dramatu renesansowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda 635;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przeczytanie utworu Jana Kochanowskiego Odprawa posłów greckich oraz przyniesienie lektury na zajęcia.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie odczytują informacje z sekcji „Przeczytaj”, później słuchają audiobooka i pracując w parach, wykonują polecenia towarzyszące nagraniu. Następnie porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na 6‑osobowe grupy. Zapowiada, że będą pracowali metodą 635. Ich zadaniem będzie wykonanie polecenia: Odprawa posłów greckich nie jest tragedią namiętności. Każda grupa przez 5 minut zapisuje na arkuszu papieru swoje propozycje argumentów. Następnie podaje arkusz sąsiedniej grupie, której zadaniem jest dopisanie innych pomysłów.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Odwołując się do całego tekstu, uzasadnij, dlaczego belgijski polonista prof.Backvis nazwał Odprawę posłów greckich
prototypem przyszłego polskiego dramatu
Materiały pomocnicze:
Zofia Szmydtowa, Odprawa posłów greckich. Studium morfologiczne, „Pamiętnik Literacki” 1947, t. 37.
Janusz Pelc, Jan Kochanowski, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.