Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Na podstawie pełnego tekstu dramatu wymień wszystkie podane w nim okoliczności wystawienia Odprawy posłów greckich:

R8UFr4AFKVfra
a) gdzie, kiedy, z jakiej okazji i w czyjej obecności była wystawiona? (Uzupełnij) b) co zaprezentowano bezpośrednio po przedstawieniu? (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Określ pełnym zdaniem i własnymi słowami, w jakiej fazie swojego życia i twórczości napisał Jan Kochanowski Odprawę posłów greckich.

R16pF8avwDEy6
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie akapitu 2 i 3 zestaw w tabeli składniki świata przedstawionego Odprawy posłów greckich (osoby, zdarzenia, postawy, motywacja).

RUkJGxAT4iZou
Tabela składa się z trzech kolumn: 1. Kto? 2. Co robi? 3. Dlaczego?
11
Ćwiczenie 4

Wypisz cechy Odprawy posłów greckich jako dramatu renesansowego.

RpV3eLwzio4hY
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Przeczucie grożącej zguby jest wzmocnione przez odwołanie do znanych z góry losów Troi oraz przez wizję Kasandry potwierdzającej naszą wiedzę (akapit 2). Objaśnij, do czego i do kogo odnoszą się zawarte w powyższym zdaniu określenia: „znane z góry losy” i „nasza wiedza” , podając:

RyV7OPnqNF72w
Treść owej wiedzy: (Uzupełnij) Jej źródło: (Uzupełnij) Czyja to jest wiedza: (Uzupełnij).
RJ95n6F1V9KMK2
Ćwiczenie 6
W zakończeniu akapitu 2 mówi się o niemożności odwrócenia biegu zdarzeń. Z czego wynika ta niemoc? Wybierz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. z wyroku fatum, 2. z dominacji głupoty i demagogii
21
Ćwiczenie 7

Znajdź w tekście dwa argumenty uzasadniające tezę, że Odprawa posłów greckich nie jest tragedią namiętności (akapit 2).

Znajdź w tekście  i podaj dwa argumenty uzasadniające tezę, że Odprawa posłów greckich nie jest tragedią namiętności (akapit 2).

R1AOLH8EBI6G0
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Odszukaj w akapicie 4 określenie tragedii losu i zacytuj je.

Rl7kY2XUCV4qZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

W akapicie 2 Czesław Miłosz wspomniał o tragedii namiętności. Wyjaśnij, jakie namiętności odegrały decydującą rolę w poznanym przez Ciebie utworze Szekspira. 
(Uwaga: tragedia namiętności to odmiana dramatu nowożytnego, w którym przyczyną sprawczą nieszczęść są takie namiętności, jak: miłość, zazdrość, pragnienie zemsty, nienawiść, żądza władzy, pycha itd. Ucieleśniają się one w wielkich indywidualnościach).

Rn0msyiz7Qi4g
(Uzupełnij).
1
R16nn0ZemKjzE31
Ćwiczenie 10
W podanym tekście mówi się o dwóch istotnych cechach Odprawy posłów greckich jako dramatu nowego typu tragedii zbiorowości i tragedii przyszłości. Wskaż składniki każdego z dwu powyższych określeń. tragedia zbiorowości: Możliwe odpowiedzi: 1. ukazanie społeczeństwa poprzez działania jednostek, 2. akcja ukazuje takie wybory i działania, których tragicznych skutków dla, 3. troska o losy państwa, 4. zainteresowanie mechanizmem władzy, 5. przyszłości narodu widzowie mają się domyślić tragedia przyszłości: Możliwe odpowiedzi: 1. ukazanie społeczeństwa poprzez działania jednostek, 2. akcja ukazuje takie wybory i działania, których tragicznych skutków dla, 3. troska o losy państwa, 4. zainteresowanie mechanizmem władzy, 5. przyszłości narodu widzowie mają się domyślić
3
Ćwiczenie 10
R1ckgpDaQ3uD6
W podanym tekście mówi się o dwóch istotnych cechach Odprawy posłów greckich jako dramatu nowego typu tragedii zbiorowości i tragedii przyszłości. Dopasuj składniki do każdego z dwu powyższych określeń. tragedia zbiorowości: Możliwe odpowiedzi: 1. przyszłości narodu widzowie mają się domyślić, 2. akcja ukazuje takie wybory i działania, których tragicznych skutków dla, 3. ukazanie społeczeństwa poprzez działania jednostek, 4. zainteresowanie mechanizmem władzy, 5. troska o losy państwa tragedia przyszłości: Możliwe odpowiedzi: 1. przyszłości narodu widzowie mają się domyślić, 2. akcja ukazuje takie wybory i działania, których tragicznych skutków dla, 3. ukazanie społeczeństwa poprzez działania jednostek, 4. zainteresowanie mechanizmem władzy, 5. troska o losy państwa
31
Ćwiczenie 11

Jaką rolę pełni wyjątkowa jednostka w dramacie romantycznym? Odpowiedz na podstawie akapitu 5.

RhZsIQiiQSYhN
(Uzupełnij).
R19IlOaP7S7e731
Ćwiczenie 12
Na podstawie akapitu 6 zestaw w tabeli znaczące różnice w cechach życia społeczno-politycznego Europy Zachodniej i Rzeczypospolitej szlacheckiej, które znacząco wpłynęły na odmienność Odprawy posłów greckich od dra-matu zachodnioeuropejskiego. Europa Zachodnia Możliwe odpowiedzi: 1. miasta w upadku, 2. sejm i sejmiki centrum życia politycznego, 3. jednomyślności (ścieranie się sprzecznych, 4. drugorzędne i malejące znaczenie dworu, 5. kultura polityczna oparta na zasadzie, 6. królewskiego, 7. gra namiętności ludzkich (konflikt, 8. silne miasta, 9. postaw i poglądów), 10. rywalizacja o wpływy na dworze, 11. silnych osobowości ludzkich), 12. królewskim, 13. decydująca rola dworu królewskiego Rzeczpospolita szlachecka Możliwe odpowiedzi: 1. miasta w upadku, 2. sejm i sejmiki centrum życia politycznego, 3. jednomyślności (ścieranie się sprzecznych, 4. drugorzędne i malejące znaczenie dworu, 5. kultura polityczna oparta na zasadzie, 6. królewskiego, 7. gra namiętności ludzkich (konflikt, 8. silne miasta, 9. postaw i poglądów), 10. rywalizacja o wpływy na dworze, 11. silnych osobowości ludzkich), 12. królewskim, 13. decydująca rola dworu królewskiego
RKvINJCicqkBD3
Ćwiczenie 13
Rozważ, jakiej funkcji nie pełnił w spektaklu dodany do Odprawy posłów greckich łaciński wiersz Jana Kochanowskiego Orpheus Sarmaticus. Możliwe odpowiedzi: 1. zaprzeczał jej wymowie, 2. uzupełniał wymowę sztuki, 3. był zgodny z jej wymową
R1ZSdwON1k9PY3
Ćwiczenie 13
Rozważ, jakiej funkcji nie pełnił w spektaklu dodany do Odprawy posłów greckich łaciński wiersz Jana Kochanowskiego Orpheus Sarmaticus. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. zaprzeczał jej wymowie, 2. uzupełniał wymowę sztuki, 3. był zgodny z jej wymową
Praca domowa

Odwołując się do całego tekstu, uzasadnij, dlaczego belgijski polonista prof. Backvis nazwał Odprawę posłów greckich prototypem przyszłego polskiego dramatu?

RP4x1mKuAC0pl
(Uzupełnij).