Sprawdź się
Na podstawie pełnego tekstu dramatu wymień wszystkie podane w nim okoliczności wystawienia Odprawy posłów greckich:
Określ pełnym zdaniem i własnymi słowami, w jakiej fazie swojego życia i twórczości napisał Jan Kochanowski Odprawę posłów greckich.
Na podstawie akapitu 2 i 3 zestaw w tabeli składniki świata przedstawionego Odprawy posłów greckich (osoby, zdarzenia, postawy, motywacja).
Wypisz cechy Odprawy posłów greckich jako dramatu renesansowego.
Przeczucie grożącej zguby jest wzmocnione przez odwołanie do znanych z góry losów Troi oraz przez wizję Kasandry potwierdzającej naszą wiedzę
(akapit 2). Objaśnij, do czego i do kogo odnoszą się zawarte w powyższym zdaniu określenia: „znane z góry losy” i „nasza wiedza” , podając:
Znajdź w tekście dwa argumenty uzasadniające tezę, że Odprawa posłów greckich nie jest tragedią namiętności (akapit 2).
Znajdź w tekście i podaj dwa argumenty uzasadniające tezę, że Odprawa posłów greckich nie jest tragedią namiętności (akapit 2).
Odszukaj w akapicie 4 określenie tragedii losu i zacytuj je.
W akapicie 2 Czesław Miłosz wspomniał o tragedii namiętności. Wyjaśnij, jakie namiętności odegrały decydującą rolę w poznanym przez Ciebie utworze Szekspira.
(Uwaga: tragedia namiętności to odmiana dramatu nowożytnego, w którym przyczyną sprawczą nieszczęść są takie namiętności, jak: miłość, zazdrość, pragnienie zemsty, nienawiść, żądza władzy, pycha itd. Ucieleśniają się one w wielkich indywidualnościach).
Jaką rolę pełni wyjątkowa jednostka w dramacie romantycznym? Odpowiedz na podstawie akapitu 5.
Odwołując się do całego tekstu, uzasadnij, dlaczego belgijski polonista prof. Backvis nazwał Odprawę posłów greckich prototypem przyszłego polskiego dramatu
?