Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
8) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż: , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wiadomości rozkładzie wielomianów na czynniki do sprowadzania ułamków do wspólnego mianownika,
dodaje lub odejmuje tak przekształcone ułamki,
formułuje warunki, przy których wykonanie podanych działań jest możliwe (określia założenia).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
okienko informacyjne;
opowiadanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie praw działań na liczbach (uczniowie mogą wykorzystać materiały w epodręcznikach).
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w 4 – 5 grupach. Zadaniem każdej z grup jest wykonanie mapy myśli, zawierające dotychczas poznane pojęcia związane z wyrażeniami wymiernymi. Prezentacje podsumowująca pracę grup są okazją do wyjaśnienia wątpliwości, rozszerzenia wiadomości.
Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w czterech grupach pracują metodą okienka informacyjnego mającą na celu przypomnienie praw działań dotyczących dodawania (grupy 1 i 2) bądź odejmowania liczb, przy czym odejmowanie traktujemy jako dodawanie liczby przeciwnej (grupa 3 i 4), zapisanie tych praw symbolicznie w okienkach pierwszego wiersza utworzonego na planszy. W drugim wierszu uczniowie podają przykłady zastosowania praw działań (tylko łączności i przemienności) zapisane za pomocą liczb oraz za pomocą liter. Teraz zadaniem każdej grupy jest zapisanie dwóch wyrażeń wymiernych w postaci ułamków i dodanie (gr. 1 i 2) bądź odjęcie (gr. 3 i 4) zapisanych wyrażeń. Całą procedurę każda z grup powtarza jeszcze dwukrotnie, wypełniając pozostałe okienka powstałe na planszy.
Grupy 1 i 2 oraz 3 i 4 wymieniają swoje spostrzeżenia i formułują wniosek – w jaki sposób dodajemy/odejmujemy sumy algebraiczne. Uzgodnione wnioski zapisują na tablicy.
Uczniowie w parach analizują przykłady dodawania i odejmowania wyrażeń algebraicznych.
Nauczyciel przezentuje film samoczuek, uczniowie zwracają uwagę na spekty niezrozumiałe, które wyjaśniane są na formum klasy.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne, wybrani uczniowie komentują stopień trudności i sposób rozwiązania poszczególnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Dwóch wybranych uczniów prezentuje wiadomości uzyskane w czasie zajęć .
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia znajdujące się pod filmem samouczkiem.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium film samouczek do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach jako eksperci.