Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Skład chemiczny organizmów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Chemizm życia.
1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
1) przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Chemizm życia.
1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
1) przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje funkcje, jakie pełnią woda i minerały w organizmach;

  • charakteryzuje sposoby określania świeżej i suchej masy materiału biologicznego;

  • dokonuje pomiaru świeżej i suchej masy;

  • ocenia wyniki obserwacji i wyciąga wnioski;

  • analizuje skład chemiczny organizmów.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • eksperymentalno‑obserwacyjna;

  • IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.

Metody i techniki nauczania:

  • praca w środowisku wirtualnym;

  • ćwiczeniowo‑laboratoryjna;

  • dyskusja;

  • pokaz nauczycielski.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – wirtualne laboratorium;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Dzień przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wirtualnego pomiaru suchej masy wybranych próbek.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: „Z czego jesteśmy zbudowani?” (ustalenie hierarchii organizacji materii), „Czego potrzebujemy do życia?”. Uczniowie wypowiadają się w formie pogadanki.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia schemat procedury badawczej (zał. 1).

  2. Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują problem badawczy: „Czy skład pierwiastkowy otoczenia i organizmu jest taki sam?” i stawiają hipotezę, np. „Tak, jest taki sam”.

  3. Uczniowie w parach analizują tabelę zamieszczoną w e‑materiale i formułują wniosek, np. „Skład pierwiastkowy organizmów różni się od składu otoczenia”.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na wodę jako konieczny składnik organizmów. Pyta: „Jak zmierzyć ilość wody w organizmie?” i pokazuje ususzone rośliny.

  5. Uczniowie proponują metody sprawdzenia ilości wody; w trakcie pogadanki naprowadzającej formułują problem badawczy: „Wpływ suszenia na zawartość wody w roślinie”.

  6. Chętny uczeń zapisuje na tablicy problem i etapy badania.

  7. Chętne osoby ważą ususzone i świeże rośliny. Porównują wyniki, zapisują wartości na tablicy i dokonują obliczeń wg wzoru zamieszczonego w e‑materiale.

  8. W dyskusji uczniowie formułują wnioski, które chętna osoba zapisuje na tablicy.

  9. Nauczyciel zwraca uwagę, że uczniowie zmierzyli masę powietrznie suchą. Pyta, czy utracona woda to cała woda w organizmie. Prosi o znalezienie odpowiedniej informacji w e‑materiale.

  10. Uczniowie pracują w wirtualnym laboratorium (przećwiczenie procedury i obliczeń).

  11. Nauczyciel demonstruje działanie wagosuszarki (jeśli nią dysponuje) i przykładowy pomiar suchej masy z jej pomocą; może też przeprowadzić suszenie w mikrofalówce (jeśli jest dostępna; z zachowaniem ostrożności) wg instrukcji (zał. 2).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.

  2. Ewaluacja lekcji – nauczyciel pyta: „Czego się nauczyłeś? Jak oceniasz ten sposób nauki?”. Prosi o wypowiedzi kilku chętnych uczniów.

Praca domowa:

Do wyboru pkt 1 lub 2, zależnie od pory roku:

  1. Przygotuj zielnik – ususz rośliny za pomocą prasy botanicznej, np. będącej na wyposażeniu pracowni lub wykonanej samodzielnie, ewentualnie między gazetami codziennymi (czarno‑białymi) pod naciskiem np. książek. Zwróć uwagę na dokładne rozłożenie i rozprostowanie liści i kwiatów.

  2. Jeśli masz w domu suszarkę do grzybów i owoców, wykonaj suszenie różnych produktów spożywczych (np. sery, miód, pieczywo, warzywa) i określ ich wilgotność procentową.

Materiały pomocnicze:

R1YykNeWYTCwX

Załącznik 1. Procedura badawcza.
Plik PDF o rozmiarze 95.05 KB w języku polskim
RoD3BpIQKP4nQ

Załącznik 2. Instrukcja wykonania badania zawartości wody w tkankach.
Plik DOCX o rozmiarze 13.34 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:

Uczniowie mogą wykorzystać wirtualne laboratorium, przygotowując się do lekcji.