Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Gotycki thriller, czyli Imię róży w reżyserii Jean‑Jacques’a Annauda
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia okoliczności powstania filmu Imię róży;
definiuje gatunek thrillera gotyckiego i wskazuje jego cechy w dziele Imię róży;
charakteryzuje Wilhelma z Baskerville jako detektywa oraz Adso jako pomocnika;
wyjaśnia powody, dla których współcześni twórcy prezentują średniowieczną scenerię w swoich dziełach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel organizuje seans filmowy. Uczniowie oglądają film Imię róży w reżyserii Jean‑Jacques’a Annauda. Chętni uczniowie dodatkowo czytają powieść Umberto Eco pod tym samym tytułem.
Faza wprowadzająca
Uczniowie na początku lekcji dzielą się na forum klasowym swoimi wrażeniami z seansu. Nauczyciel prosi ich, by spróbowali określić gatunek obejrzanego filmu, następnie prezentuje pierwszy akapit z sekcji „Przeczytaj” i wspólnie z uczniami weryfikuje podane przez nich typy. Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą omawiać cechy gatunkowe filmu Imię róży. Następnie zapisuje temat lekcji i podaje jej cele.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z kontekstem do filmu zaprezentowanym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie omawiają wątek labiryntu jako głównego schematu zagadki kryminalnej (mogą go odtworzyć jako grafonotkę w zeszytach). Następnie zapoznają się z grafiką interaktywną i pogłębiają wiedzę na temat okoliczności powstania dzieła literackiego i filmowego oraz wykonują dołączone polecenia. Następnie odsłuchują audiobook i dokonują charakterystyki Wilhelma z Baskervill jako detektywa, ale także jego relacji z pomocnikiem - Adso. W tej części także zastanawiają się nad cechami gatunku thrillera.
Faza podsumowująca
Uczniowie, którzy dodatkowo przeczytali powieść Umberto Eco opowiadają o różnicach, które dostrzegli między filmem a książką.
Materiały dodatkowe:
Daniel Salvatore Schiffer, Umberto Eco. Labirynt świata. Biografia, Warszawa 2001.
Danuta Wilczycka, „Imię róży” Umberto Eco, Lublin 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.