Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maria Gniłka‑Somerlik

Przedmiot: Język polski

Temat: Gotycki thriller, czyli Imię róży w reżyserii Jean‑Jacques’a Annauda

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
Lektura uzupełniająca
15) Umberto Eco, Imię róży;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia okoliczności powstania filmu Imię róży;

  • definiuje gatunek thrillera gotyckiego i wskazuje jego cechy w dziele Imię róży;

  • charakteryzuje Wilhelma z Baskerville jako detektywa oraz Adso jako pomocnika;

  • wyjaśnia powody, dla których współcześni twórcy prezentują średniowieczną scenerię w swoich dziełach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

Przed lekcją nauczyciel organizuje seans filmowy. Uczniowie oglądają film Imię róży w reżyserii Jean‑Jacques’a Annauda. Chętni uczniowie dodatkowo czytają powieść Umberto Eco pod tym samym tytułem.

Faza wprowadzająca

Uczniowie na początku lekcji dzielą się na forum klasowym swoimi wrażeniami z seansu. Nauczyciel prosi ich, by spróbowali określić gatunek obejrzanego filmu, następnie prezentuje pierwszy akapit z sekcji „Przeczytaj” i wspólnie z uczniami weryfikuje podane przez nich typy. Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą omawiać cechy gatunkowe filmu Imię róży. Następnie zapisuje temat lekcji i podaje jej cele.

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z kontekstem do filmu zaprezentowanym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie omawiają wątek labiryntu jako głównego schematu zagadki kryminalnej (mogą go odtworzyć jako grafonotkę w zeszytach). Następnie zapoznają się z grafiką interaktywną i pogłębiają wiedzę na temat okoliczności powstania dzieła literackiego i filmowego oraz wykonują dołączone polecenia. Następnie odsłuchują audiobook i dokonują charakterystyki Wilhelma z Baskervill jako detektywa, ale także jego relacji z pomocnikiem - Adso. W tej części także zastanawiają się nad cechami gatunku thrillera.

Faza podsumowująca

Uczniowie, którzy dodatkowo przeczytali powieść Umberto Eco opowiadają o różnicach, które dostrzegli między filmem a książką.

Materiały dodatkowe:

  • Daniel Salvatore Schiffer, Umberto Eco. Labirynt świata. Biografia, Warszawa 2001.

  • Danuta Wilczycka, „Imię róży” Umberto Eco, Lublin 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.