Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz Ukrainy w Marii Antoniego Malczewskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest powieść poetycka;
odnajduje w utworze Maria elementy biograficzne autora;
wyjaśnia, czym była szkoła ukraińska polskiego romantyzmu i wymienia jej wyróżniki;
omawia rolę mitu rycerskiego w Marii;
redaguje wypowiedż argumentacyjną na zadany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Informuje uczniów, że napisana w 1825 roku Maria była pierwszą polską powieścią poetycką, zainicjowała też w polskim romantyzmie nurt zwany „szkołą ukraińską”. Uczniowie zapoznają się z informacją, czym jest powieść poetycka.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że niektórzy badacze postrzegają utwór Maria przez pryzmat biografii autora. Udowodnił to między innymi Włodzimierz Szturc w rozprawie „Maria” Malczewskiego. Od vanitas ku nihilizmowi.
„Maria” Malczewskiego jest zapisem doświadczenia podmiotu, egzystencjalnego uwikłania losu człowieka pożeranego nie tylko przez jego własny talent i wszechstronne zdolności artystyczne, ale i przez sytuacje po części od niego niezależne, jak namiętna żądza kobiety, Zofii Rucieńskiej, wiara w magnetyzm, mający stanowić terapeutyczną metodę leczenia bliźnich od stanów neurotycznych, czy wreszcie konieczność „podwójnego życia”, wymuszona przez zasady społeczne, moralne i rodzinne.
Nieliczne świadectwa dotyczące biografii Malczewskiego odsłaniają jakiś tytaniczny wysiłek miłości, która pragnie przekroczyć i usprawiedliwić cisnące się zewsząd zniewalające siły. Jedne są wręcz genetycznie związane z życiem poety, stanowiąc ciemny rytm jego biografii; inne wynikają z uwikłania biografii Malczewskiego w dramatyczne i romansowe związki osobiste.
Badacz konstatuje również, że:
Zgłębienia wymaga też inne stadium losu Malczewskiego - miłość. Raczej była to udręka polegająca na tym, że mając zaufanie do uzdrawiających sił magnetycznych, poeta był w stanie zaspokoić histerię i opętanie Zofii Rucieńskiej. Ich związek postrzegany jako skandal, był rzeczywiście skandalem, ale bynajmniej nie od strony tzw. opinii publicznej. Była to oczywiście opinia dotkliwa i okrutnie utrudniająca życie, ale była to zarazem opinia przezwyciężona siłą przekonania Malczewskiego o tym, że niesie uzdrawiającą moc niekochanej przez męża i chorej kobiecie. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej temu „udręczeniu”, jakie zostało mu zgotowane, to wypada wreszcie zauważyć, że nie chodziło tu tylko 0 „magnetyczne leczenie”, ale o zwykłą manię seksualną, którą Rucieńska, pod pozorem nerwicy, dręczyła Malczewskiego. [...]
W takim klimacie, mającym coś z opętania, z gry pomiędzy erotyzmem - miłością - śmiercią - życiem, z tragicznego uwikłania cudu i umiejętności, naiwnego przywiązania do kobiety i drapieżnego podporządkowania sobie mężczyzny, powstaje „Maria” - powieść poetycka, w której przywołana opowieść o zabiciu kobiety, Gertrudy Komorowskiej, ale i każdej innej kobiety zanurzonej w świcie ról i powinności najzupełniej męskich, jest zaledwie pretekstem do wyrażenia stanu świata podmioty, do odsłonięcia doświadczenia biograficznego jednostki.Uczniowie zapoznają się z filmami edukacyjnymi z sekcji multimedialnej. Polecenie 1 i 2 uczniowie mogą wykonać w parach, natomiast 3 i 4 - w formie dyskusji moderowanej przez nauczyciela.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje ćwiczenia (bez 8) zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wszyscy bohaterowie Malczewskiego mają swą tajemniczą, „nocną stronę”; doświadczają ciemnych nastrojów i złowrogich przeczuć, będących echem świata zdominowanego przez nocny porządek istnienia
– tak napisała Halina Krukowska w tekście „Maria” Malczewskiego jako romantyczna poezja nocy. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na co najmniej 400 słów, w której potwierdzisz te słowa lub im zaprzeczysz.
Materiały pomocnicze:
Halina Krukowska, „Maria”. Malczewskiego jako romantyczna poezja nocy, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/3, 5‑40, 1986.
https://culture.pl/pl/artykul/malczewski-i-maria
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.