Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Mariusz Doliński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przykłady ciągów zbieżnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy. Uczeń:
Zakres rozszerzony 1) oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu 1n, an oraz twierdzeń o granicach sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu ciągów zbieżnych, a także twierdzenia o trzech ciągach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz różne przykłady ciągów zbieżnych.

  • Obliczysz granice wybranych ciągów zbieżnych.

  • Uzasadnisz, korzystając z definicji, zbieżność wybranych ciągów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki, kalkulator;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • duże arkusze papieru, flamastry dla każdej grupy.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe ciągi zbieżne i prosi uczniów aby w grupach spróbowali odgadnąć jaka jest ich granica. Uczniowie do pomocy mogą wykorzystać komputery lub kalkulatory w celu obliczenia wybranych elementów ciagów.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa losuje liczbę naturalną a i przy użyciu kalkulatora oblicza kolejne wyrazy ciągu an. Grupy porównują uzyskane wyniki i wyciągają wnioski na temat granicy ciągu an.

  3. Uczniowie oglądają animację opisującą granice ciągów. Na jej podstawie wykonują Polecenia 2 i 3.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, Uczniowie z grupy pierwszej rozwiązują ćwiczenia interaktywne: 1, 3, 5, 7 a z grupy drugiej: 2, 4, 6, 8. Następnie w grupach omawiają trudności w rozwiązywanych ćwiczeniach. Wybrani uczniowie z każdej z grup wskazują ćwiczenie, które uważają za najtrudniejsze i uzasadniają wybór grupy

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zrobili na lekcji.

Materiały pomocnicze:

GeoGebra – wizualizacje oraz materiały wspierające naukę matematyki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.