Dla nauczyciela
Autor: Krystyna i Adam Kiersztyn
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole trójkąta
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza pole trójkąta w oparciu o dostępne informacje,
znajduje boki trójkąta, dysponując jego polem i częściowymi informacjami o trójkącie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑material,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w 5‑osobowych grupach zapoznają się z informacjami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”. Każda z grup tworzy własną mapę myśli na temat wyznaczania pola trójkąta. Uczniowie porównują swoje prace i omawiają z nauczycielem różnice w interpretacji zagadnienia.
Uczniowie w parach analizują rozwiązanie przykładów w sekcji „Przeczytaj”.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W następnym kroku uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia numer 3 i 5. Następnie wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy komentowane są przez nauczyciela po ich zakończeniu.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Pole trójkąta” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 4, 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
O twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnychO twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnych
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania pola trójkątaZastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania pola trójkąta
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może zostać wykorzystana jako materiał służący powtórzeniu przed sprawdzianem, ale również w lekcji „Okrąg opisany na trójkącie” .