Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Uczucia i pieniądze. Lalka Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia rodzaje uczuć, jakie żywią bohaterowie Lalki;
wyjaśnia, jakie znaczenie mają kwestie finansowe w kontekście powieści;
analizują zachowania i stosunek poszczególnych bohaterów Lalki do uczuć oraz pieniędzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
brystol.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie cytatów, w którym widoczne są zachowania i stosunek poszczególnych bohaterów Lalki do uczuć oraz pieniędzy.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Uczucia i pieniądze. Lalka Bolesława Prusa” i prosi o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Schemat”.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wspólnie z uczniami oczytuje temat lekcji. Ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą: Jaki stosunek do pieniędzy mają bohaterowie?. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 1 w sekcji „Sprawdź się”. Tym samym nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna
W tej fazie uczniowie będą pracować metodą 6 kapeluszy Edwarda de Bono. Będą omawiać wątek miłości i pieniędzy w Lalce. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na grupy. Każda z nich otrzymuje brystole z namalowanym kapeluszem. Do każdego kapelusza uczniowie „wrzucają” zebrany materiał:
Grupa 1: Kapelusz biały – fakty - rzeczowa prezentacja zjawiska, obiektywna wiedza na zadany temat; np. krótka prezentacja wątku miłości i pieniędzy, informacje o świecie przedstawionym, okoliczności, w których wątki się pojawiają;
Grupa 2: Kapelusz czerwony – emocje - subiektywna, emocjonalna ocena zjawiska; odczucia wyrażane „na gorąco” bez konieczności ich uzasadniania; np. Co budzi radość i entuzjazm? Co powoduje niepokój, strach, obawę czy smutek?
Grupa 3: Kapelusz czarny – pesymizm – ukazanie negatywnych stron zjawiska, doszukiwanie się problemów zagrożeń; np. wyszukiwaanie wad, mankamentów, krytyka zjawiska, koncentrowanie się na słabych punktach;
Grupa 4: Kapelusz żółty – optymizm - ukazanie pozytywnych stron zjawiska, doszukiwanie się zalet, atutów, korzyści;,
Grupa 5: Kapelusz zielony – możliwości – dodanie nowych pomysłów związanych z rozważanym tematem, rozważanie co by było, gdyby..., uciekanie od utartych rozwiązań, znanych dróg.
Grupa 6: Kapelusz zielony – analiza – grupa przewodnicza dyskusji, kontrolująca przebieg wykonywanych zadań; pilnuje przestrzegania zasad, łagodzi spory. Zbiera informacje i tworzy z nich obraz całościowy.Uczniowie wyświetlają sekcję „Schemat” i przypominają zawarte w niej informacje. Następnie wykonują polecenie 2. Następuje wspólne odczytanie propozycji pozwiązań. Nauczyciel komentuje.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować na podstawie ćwiczeń zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”. Następnie prosi o zapoznanie się z treścią ćwiczenia 3. Uczniowie uzupełniają mapę swoimi propozycjami.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem Lalki do ćwiczenia 6 i 7. Następnie w parach rozwiązują ćwiczenie. Każda osoba z pary przedstawia jedno ćwiczenie. Następuje prezentacja odpowiedzi: osoby przydzielone do poszczególnych ćwiczeń przedstawiają swoje propozycje, a nasuczyciel komentuje.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji i dokończenie zdania: Na dzisiejszej lekcji został przedstawiony temat: .... Dowiedziałem/dowiedziałam się, że .... Nauczyciel zwraca uwagę na nabyte umiejętności.
Uczniowie wskazują poprawne odpowiedzi w ćwiczeniu 2, w sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wyjaśnij, w jaki sposób w Lalce splatają się uczucia rodzicielskie i kwestie finansowe. Wskaż różnice pomiędzy zależnością finansów od miłości rodzicielskiej i romantycznej.
Materiały pomocnicze:
Paweł Tomczok, Dyskurs monetarny w „Lalce” Bolesława Prusa, „Napis” 2015.
Henryk Markiewicz, „Lalka” Bolesława Prusa, Warszawa 1967.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.