Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówności sprzeczne i tożsamościowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję nierówności tożsamościowych i nierówności sprzecznych
rozpoznaje nierówności tożsamościowe i nierówności sprzeczne
dopisuje do nierówności takie wyrażenia arytmetyczne lub algebraiczne, aby otrzymać nierówności tożsamościowe lub sprzeczne
uzasadnia zakwalifikowanie danej nierówności do określonej kategorii
tworzy procedury budowy nierówności określonego typu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładów nierówności, które zawsze są prawdziwe oraz takich, które nie mają rozwiązań.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych nierówności, które są zawsze prawdziwe i przykłady nierówności, które nie mają rozwiązań.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych nierówności liniowych. Następnie uczniowie starają się podzielić nierówności na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Tworzą wspólny schemat ilustrujący rodzaje nierówności ze względu na rozwiązanie.
Uczniowie oglądają infografikę i omawiają go wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Na każdym stoliku znajdują się 2 zadania do rozwiązania. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje stopień bardzo dobry.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określania rodzaju nierówności ze względu na rozwiązanie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie, którzy nie rozwiązali wszystkich zadań pozostałe wykonują w domu.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności z parametremRozwiązywanie nierówności z parametrem
Wskazówki metodyczne:
Multimedium może być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje nierówności (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce nierówności).