Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Renesansowe toposy – Fortuna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje znaczenie toposu Fortuny;
poznaje różne sposoby przedstawienia motywu Fortuny w literaturze i malarstwie;
analizuje utwory poetyckie wykorzystujące ten motyw;
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym w odwołaniu do utworów poetyckich zamieszczonych w e‑materiale.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom lekcję o toposie Fortuny. Prosi, by przeczytali w domu informacje z bloku tekstowego i zapoznali się z prezentacją multimedialną.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Prosi uczniów o przypomnienie informacji, czym jest topos. Następnie uczniowie wyjaśniają, czego dowiedzieli się z przeczytanego w domu tekstu i na tej podstawie wykonują mapę myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby skorzystali z telefonów z dostępem do internetu i poszukali literackich odniesień do motywu Fortuny. Chętne osoby omawiają znalezione propozycje. Uczniowie w parach tworzą notatkę na temat wybranego tekstu.
Uczniowie w parach wykonują polecenia z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wyliczają atrybuty, z jakimi przedstawiano Fortunę oraz wyjaśniają symboliczne znaczenie tych atrybutów. Następnie opisują różne sposoby ujmowania motywu koła Fortuny.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują ćwiczenia 4‑8. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat zajęć. Prosi uczniów o podsumowanie wiadomości na temat toposu Fortuny i zaproponowanie słów kluczowych do tematu.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz liczący co najmniej 400 słów tekst, w którym przedstawisz, jak Mikołaj Rej i Jan Kochanowski odpowiadają na pytanie: Jak zachować się wobec potęgi Fortuny? Odwołaj się do Pieśni I 9 Jana Kochanowskiego i co najmniej jeszcze dwóch utworów przywołanych w materiale tej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Jacek Sokolski, Bogini – pojęcie – demon. Fortuna w dziełach autorów staropolskich, Wrocław 1996.
Julian Krzyżanowski, Mądrej głowie dość dwie słowie. Tom 1. Trzy centurie przysłów polskich, Warszawa 1960.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.