Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Bochenek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec opisany na stożku
Grupa docelowa: Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria
Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje walec opisany na stożku i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji
bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne,
pokaz,
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
przekroje brył obrotowych, model walca opisanego na stożku,
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz o powtórzenie twierdzenia cosinusów i zależności na cosinus kąta podwojonego.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat: „Walec opisany na stożku” i cele zajęć.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przekroje osiowe walca i stożka na modelach. Zapoznają się z modelem walca opisanym na stożku.
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jedno polecenie z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania zadania umieszczonego w danym poleceniu na forum klasy.
Nauczyciel wykorzystuje aplet do zwizualizowania walca opisanego na stożku powstałym poprzez obrót trójkąta prostokątnego wokół prostej równoległej do jednej z przyprostokątnych i przechodzącej przez wierzchołek trójkąta nienależącego do tej przyprostokątnej.
Następnie uczniowie rozwiązują polecenie 2.Uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się.”
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń omawia rozwiązanie ćwiczenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy związane z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do sformułowanych na początku lekcji kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenia 3 i 4 w sekcji „Aplet”.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie cosinusówTwierdzenie cosinusów
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel wykorzystuje aplet do zwizualizowania brył powstających poprzez obrót trójkąta wokół osi równoległej do jednego z boków trójkąta i przechodzącej przez wierzchołek nienależący do tej osi. Nauczyciel może poprosić uczniów o uogólnienie własności dotyczącej objętości brył powstających poprzez obrót wokół omawianej prostej.