Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak kwasy reagują z wodorotlenkami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jak przebiegają reakcje pomiędzy kwasami i zasadami;
projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające sprawdzić czy kwasy reagują z zasadami;
pisze i uzgadnia równania reakcji pomiędzy kwasami i wodorotlenkami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Gdzie znalazła zastosowanie reakcji zobojętniania”?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zapisuje na tablicy: kwas + zasada i zadaje pytanie uczniom: jakie produkty powstają podczas tych reakcji?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski – badanie reakcji kwasów z wodorotlenkami. Uczniowie w parach przeprowadzają eksperyment opisany w e‑materiale. Nauczyciel rozdaje uczniom odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne i karty pracy. Uczniowie losują odczynniki, których będą używali podczas doświadczenia (zmiana tylko dla używanych kwasów i zasad). Uczniowie samodzielnie uzupełniają kartę pracy, zapisują obserwacje, wnioski. Następnie dwie pary łączą się w grupy, porównują swoje przemyślenia oraz spisują na osobnej kartce swoje wspólne rozwiązania. Kolejno wypowiadają się na forum klasy i uzgadniają swoje wnioski.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą reakcji kwasów z wodorotlenkami. Zadaje uczniom pytanie: co zauważyli podczas przeprowadzonego eksperymentu?
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie przykładu zawartego w e‑materiale – jak przewidzieć wynik reakcji kwasu z wodorotlenkiem? Chętny uczeń zapisuje rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.
Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka przykładów reakcji kwasów z wodorotlenkami w formie cząsteczkowej. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą i uzupełniają równania reakcji oraz zapisują w formie jonowej i jonowej skróconej. Cała klasa czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak przebiega reakcja między kwasem i wodorotlenkiem? Co jest istotą reakcji zobojętniania? Gdzie znalazła zastosowanie reakcja zobojętniania?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak przebiega reakcja między kwasem i wodorotlenkiem?
Co jest istotą reakcji zobojętniania?
Gdzie znalazła zastosowanie reakcja zobojętniania?
Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje również małe karteczki z zapisanymi nazwami kwasów i wodorotlenków, których będą używać uczniowie podczas eksperymentu oraz kartę pracy ucznia, która będzie wykorzystana podczas doświadczenia.
Na małych karteczkach do wylosowania dla uczniów (dla informacji jakich odczynników używają w doświadczeniu):
, ;
, ;
, ;
, .
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, probówki, pipety
Odczynniki chemiczne: woda oraz wypisane powyżej w pkt. 2.
Instrukcja do doświadczenia:
Przygotuj roztwory wodne ww. substancji chemicznych.
Do każdej probówki wprowadź taką samą ilość wskazanego kwasu i zasady do probówki.
Obserwuj zmiany.
Karta pracy ucznia