Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak kwasy reagują z wodorotlenkami?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak przebiegają reakcje pomiędzy kwasami i zasadami;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające sprawdzić czy kwasy reagują z zasadami;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji pomiędzy kwasami i wodorotlenkami.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • eksperyment;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Gdzie znalazła zastosowanie reakcji zobojętniania”?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zapisuje na tablicy: kwas + zasada i zadaje pytanie uczniom: jakie produkty powstają podczas tych reakcji?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment uczniowski – badanie reakcji kwasów z wodorotlenkami. Uczniowie w parach przeprowadzają eksperyment opisany w e‑materiale. Nauczyciel rozdaje uczniom odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne i karty pracy. Uczniowie losują odczynniki, których będą używali podczas doświadczenia (zmiana tylko dla używanych kwasów i zasad). Uczniowie samodzielnie uzupełniają kartę pracy, zapisują obserwacje, wnioski. Następnie dwie pary łączą się w grupy, porównują swoje przemyślenia oraz spisują na osobnej kartce swoje wspólne rozwiązania. Kolejno wypowiadają się na forum klasy i uzgadniają swoje wnioski.

  2. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą reakcji kwasów z wodorotlenkami. Zadaje uczniom pytanie: co zauważyli podczas przeprowadzonego eksperymentu?

  3. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie przykładu zawartego w e‑materiale – jak przewidzieć wynik reakcji kwasu z wodorotlenkiem? Chętny uczeń zapisuje rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.

  4. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka przykładów reakcji kwasów z wodorotlenkami w formie cząsteczkowej. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą i uzupełniają równania reakcji oraz zapisują w formie jonowej i jonowej skróconej. Cała klasa czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak przebiega reakcja między kwasem i wodorotlenkiem? Co jest istotą reakcji zobojętniania? Gdzie znalazła zastosowanie reakcja zobojętniania?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak przebiega reakcja między kwasem i wodorotlenkiem?

  • Co jest istotą reakcji zobojętniania?

  • Gdzie znalazła zastosowanie reakcja zobojętniania?

  1. Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje również małe karteczki z zapisanymi nazwami kwasów i wodorotlenków, których będą używać uczniowie podczas eksperymentu oraz kartę pracy ucznia, która będzie wykorzystana podczas doświadczenia.
    Na małych karteczkach do wylosowania dla uczniów (dla informacji jakich odczynników używają w doświadczeniu):

  • HCl, KOH ;

  • CH 3 COOH , NaOH ;

  • H 2 SO 4 , Ba(OH) 2 ;

  • H 2 SO 4 , NaOH .

  1. Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, probówki, pipety

  2. Odczynniki chemiczne: woda oraz wypisane powyżej w pkt. 2.

  3. Instrukcja do doświadczenia:

  • Przygotuj roztwory wodne ww. substancji chemicznych.

  • Do każdej probówki wprowadź taką samą ilość wskazanego kwasu i zasady do probówki.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karta pracy ucznia

RjpbEUpz4AguJ

Plik PDF o rozmiarze 140.74 KB w języku polskim