Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Dynamika eksportu i importu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia importu i eksportu towarów, bilansu handlowego i płatniczego,
omawia przyrodnicze, gospodarcze i polityczne uwarunkowania rozwoju eksportu i importu,
wymienia najważniejszych eksporterów i importerów na świecie,
charakteryzuje dynamikę eksportu i importu na świecie, w krajach wysoko rozwiniętych (w tym w Polsce), średnio i nisko rozwiniętych.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Raport EUROSTAT: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_goods (dostęp 5.04.2022).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki zajęć za pomocą krótkiej pogadanki na temat handlu zagranicznego. Uczniowie wyjaśniają pojęcie importu i eksportu, tłumaczą, na czym polega handel zagraniczny, czym jest bilans handlowy i bilans płatniczy.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nawiązując do informacji ze wstępnej pogadanki, uczniowie zastanawiają się, co warunkuje wymianę towarów w skali międzynarodowej. Indywidualnie lub w parach wykonują notatki szkieletowe (nauczyciel przygotowuje schemat pojęć, uczniowie dopisują kolejne informacje). W ramach klasowej dyskusji, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, omawiają przyrodnicze, gospodarcze i polityczne uwarunkowania rozwoju eksportu i importu. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych lub map zawartych w części „Przeczytaj” e‑materiału, wskazują największych eksporterów i importerów na świecie, omawiają widoczne prawidłowości w tym zakresie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Ich zadaniem będzie scharakteryzowanie dynamiki eksportu i importu na świecie w latach 2000–2020 oraz omówienie dostrzegalnych w tym zakresie prawidłowości i zależności dla krajów wysoko, średnio i nisko rozwiniętych. Uczniowie mogą korzystać z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.
Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia. Następnie, pracując nadal w grupach, uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału (np. 1–4). Porównują swoje wnioski dotyczące dynamiki eksportu i importu na świecie ze spostrzeżeniami na temat dynamiki eksportu i importu w Polsce. Po wykonaniu zadania prezentują rezultaty pracy na forum, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji – zadanie polegające na wypisaniu 5 faktów na temat importu i 5 faktów na temat eksportu.
Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji na temat zmian struktury eksportu i importu w wybranych krajach na świecie (zestaw państw przydziela nauczyciel w zależności do wielkości i poziomu klasy).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas realizacji tematu „Struktura handlu zagranicznego PolskiStruktura handlu zagranicznego Polski” lub w trakcie innych zajęć dotyczących uwarunkowań rozwoju gospodarki światowej (zakres podstawowy: IX).