Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Wanda Człapińska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Suma miar kątów wielokąta
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
VIII. Planimetria
Uczeń
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje i poprawnie nazywa kąty wewnętrzne i zewnętrzne wielokąta
stosuje twierdzenie o sumie miar kątów w wielokącie do obliczania miar kątów oraz ustalania zależności między kątami
stosuje twierdzenie o mierze kąta wielokąta foremnego do badania własności tych wielokątów
odkrywa związki między kątami i liczbą boków wielokąta i stosuje je do rozwiązywania problemów geometrycznych
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm.
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Uczniowie wspólnie zastanawiają się w jaki sposób zaznaczone są charakterystyczne punkty w terenie, ułatwiające pomiary geodezyjne. Nauczyciel tak steruje dyskusją, by pojawiło się pojęcie triangulacji.
2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęcia wielokąta i rodzajów wielokątów (foremne, wypukłe,…) oraz znanych im własności dotyczących kątów w tych wielokątach (np. twierdzenie o sumie miar kątów trójkąta czy czworokąta).
3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel precyzuje pojęcie wielokąta, jako figury płaskiej ograniczonej łamaną zwyczajną zamkniętą. Podaje przykłady wielokątów wypukłych (mówi o odcinku, który zawiera się w figurze) i wklęsłych. Uczniowie starają się zdefiniować te pojęcia. Uczniowie przypominają pojęcia: kąt wewnętrzny i kąt zewnętrzny wielokąta. Nauczyciel wprowadza intuicyjne pojęcie otoczenia punktu i wspólnie z uczniami doprecyzowuje pojęcie kąta wielokąta.
2. Uczniowie, pracując w grupach, wykorzystują aplet geogebry Triangulacja wielokąta.
3. Nauczyciel steruje dyskusją, jaką uczniowie prowadzą w trakcie wykonywania ćwiczeń z użyciem apletu w takim kierunku, aby uczniowie samodzielnie odkryli twierdzenie o sumie miar kątów wielokąta. Następnie omawia szkic dowodu tego twierdzenia, z wykorzystaniem triangulacji.
4. Nauczyciel tak steruje pracą uczniów, aby odkrywali zależności między kątami i bokami w wielokącie foremnym, w szczególności by sformułowali twierdzenie o mierze kąta wielokąta foremnego, jako wniosku z twierdzenia o sumie miar kątów wewnętrznych wielokąta.
5. Rozwiązując problem postawiony w Przykładzie 2. nauczyciel tak steruje rozwiązaniem równania kwadratowego, by uczniowie stosowali wzory na pierwiastki trójmianu (jeśli je znają) .
6. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
2. Nauczyciel inicjuje dyskusję - czy łatwo odkrywać zależności geometryczne stosując ze zrozumieniem metody, które sprowadzają dany problem do sytuacji prostszej.
Praca domowa
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć, podkreślając potrzebę szczególnego przeanalizowania zagadnienia omówionego w Ćwiczeniu 7.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie o sumie kątów trójkąta
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Aplet geogebry Triangulacja wielokąta można użyć do wprowadzenia twierdzenia o liczbie przekątnych wielokąta wypukłego.