Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Wójtowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przesunięcie wykresu funkcji y=ax2 wzdłuż osi X

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji y = f  ( x ) szkicuje wykresy funkcji y = f  ( x − a ) , y = f  ( x ) + b, y = − f  ( x ) , y = f  ( − x ) ;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa własności funkcji kwadratowej po przesunięciu jej wykresu wzdłuż osi odciętych układu współrzędnych.

  • sprawdza, które własności nie zmieniają się, a które ulegają zmianie przy przesunięciu wykresu funkcji kwadratowej wzdłuż osi X.

  • stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • metoda tekstu przewodniego;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Przesunięcie wykresu funkcji y=ax2 wzdłuż osi X”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w 2 grupach, metodą tekstu przewodniego – wykorzystując odpowiednie treści z sekcji „Przeczytaj”. Celem 1 grupy jest poznanie własności wykresu funkcji kwadratowej po przesunięciu w prawo wzdłuż osi odciętych, a grupy 2 – po przesunięciu tego wykresu w lewo. Wszyscy uczniowie spotykają się przy „okrągłym stole”. Zadaniem przedstawicieli grup jest przekazanie zdobytej wiedzy pozostałym uczniom. Następnie uczniowie wspólnie ustalają własności funkcji kwadratowej, w zależności od tego, w którą stronę są skierowane ramiona paraboli.

  2. Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem w sekcji „Symulacja interaktywna”, a następnie dzielą się zdobytą wiedzą z pozostałymi uczniami. Następnie wykonują polecenia zawarte w tej sekcji.

  3. Uczniowie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1- 5 w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  4. Zadania numer 6, 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Przesunięcie wykresu funkcji y=ax2 wzdłuż osi X”).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Materiał w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości w temacie przesunięcia wykresu funkcji kwadratowej.

  • „Symulację interaktywną” można wykorzystać do wyznaczania wzoru funkcji kwadratowej po przesunięciu jej wykresu wzdłuż osi odciętych układu współrzędnych.