Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa własności funkcji kwadratowej po przesunięciu jej wykresu wzdłuż osi odciętych układu współrzędnych.
sprawdza, które własności nie zmieniają się, a które ulegają zmianie przy przesunięciu wykresu funkcji kwadratowej wzdłuż osi .
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi ”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 2 grupach, metodą tekstu przewodniego – wykorzystując odpowiednie treści z sekcji „Przeczytaj”. Celem 1 grupy jest poznanie własności wykresu funkcji kwadratowej po przesunięciu w prawo wzdłuż osi odciętych, a grupy 2 – po przesunięciu tego wykresu w lewo. Wszyscy uczniowie spotykają się przy „okrągłym stole”. Zadaniem przedstawicieli grup jest przekazanie zdobytej wiedzy pozostałym uczniom. Następnie uczniowie wspólnie ustalają własności funkcji kwadratowej, w zależności od tego, w którą stronę są skierowane ramiona paraboli.
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem w sekcji „Symulacja interaktywna”, a następnie dzielą się zdobytą wiedzą z pozostałymi uczniami. Następnie wykonują polecenia zawarte w tej sekcji.
Uczniowie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1- 5 w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Zadania numer 6, 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie omawiają je wspólnie z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi ”).
Materiały pomocnicze:
Jednomian kwadratowy i jego współczynniki. Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych.Jednomian kwadratowy i jego współczynniki. Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych.
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości w temacie przesunięcia wykresu funkcji kwadratowej.
„Symulację interaktywną” można wykorzystać do wyznaczania wzoru funkcji kwadratowej po przesunięciu jej wykresu wzdłuż osi odciętych układu współrzędnych.