Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg arytmetyczny określony wzorem rekurencyjnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach
a)
b);
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa ciąg arytmetyczny w sposób rekurencyjny
na podstawie wzoru rekurencyjnego ciągu arytmetycznego wyznacza własności tego ciągu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wykres Ishikawy
analiza morfologiczna
metoda 2 – 1
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą 2 – 1 (dwóch zadaje pytania, jeden odpowiada) powtarzają wiadomości na temat sposobów wyznaczania wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” oraz z infografiką. Następnie analizują zależności przyczynowo – skutkowe w zadaniach związanych ze wzorem rekurencyjnym ciągu arytmetycznego i sporządzają wykres Ishawy pokazujący te zależności.
Grupy prezentują swoje wykresy i wspólnie ustalają algorytm rozwiązywania zadań z wykorzystaniem wzoru rekurencyjnego ciągu arytmetycznego.
Ostatnim elementem tej części lekcji jest wspólne rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych 1 – 4 i analiza morfologiczna problemów związanych z zastosowaniem rekurencji związanej z ciągiem arytmetycznym.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie w domu ćwiczeń 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ciąg arytmetycznyCiąg arytmetyczny
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana na lekcji pokazującej sposoby tworzenia wzorów rekurencyjnych funkcji.