Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Promile
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje promil w postaci ułamka i odwrotnie
oblicza promil danej liczby
stosuje promile w obliczeniach z kontekstem realistycznym
dobiera odpowiedni model matematyczny do sytuacji z życia codziennego, wymagającej wykorzystania promili
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rybi szkielet
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przed lekcją nauczyciel prosi 4 uczniów, aby zapoznali się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i pełnili na lekcji rolę ekspertów.
Uczniowie wspólnie oglądają film, będący wprowadzeniem do tematyki związanej w promilami.
Uczniowie proponują temat zajęć i wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów.
Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Pod kierunkiem ekspertów, uczniowie kolejno rozwiązują po jednym wybranym zadaniu z sekcji „Sprawdź się”.
Końcowym elementem tej lekcji jest wspólne sporządzenie na tablicy „rybiego szkieletu”, na ościach którego uczniowie zapisują typy zadań związanych z obliczeniami z wykorzystaniem promili. Następnie do każdej „osi” dopisują odpowiedni problem z kontekstem realistycznym.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Eksperci omawiają pracę swoich grup, dokonują samooceny i oceny prac grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, komentuje sposób i wartość zadań zapisanych na tablicy.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest zebranie informacji na temat zastosowania promili w obliczeniach jubilerskich.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Film może być inspiracją dla uczniów do przygotowania podobnego filmu na temat procentów.