Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Promile

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapisuje promil w postaci ułamka i odwrotnie

  • oblicza promil danej liczby

  • stosuje promile w obliczeniach z kontekstem realistycznym

  • dobiera odpowiedni model matematyczny do sytuacji z życia codziennego, wymagającej wykorzystania promili

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rybi szkielet

  • praca z ekspertem

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przed lekcją nauczyciel prosi 4 uczniów, aby zapoznali się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i pełnili na lekcji rolę ekspertów.

  2. Uczniowie wspólnie oglądają film, będący wprowadzeniem do tematyki związanej w promilami.

  3. Uczniowie proponują temat zajęć i wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów.

  2. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.

  3. Pod kierunkiem ekspertów, uczniowie kolejno rozwiązują po jednym wybranym zadaniu z sekcji „Sprawdź się”.

  4. Końcowym elementem tej lekcji jest wspólne sporządzenie na tablicy „rybiego szkieletu”, na ościach którego uczniowie zapisują typy zadań związanych z obliczeniami z wykorzystaniem promili. Następnie do każdej „osi” dopisują odpowiedni problem z kontekstem realistycznym.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Eksperci omawiają pracę swoich grup, dokonują samooceny i oceny prac grup.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, komentuje sposób i wartość zadań zapisanych na tablicy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zebranie informacji na temat zastosowania promili w obliczeniach jubilerskich.

Materiały pomocnicze:

Procent i promilD1a8DqZjProcent i promil

Wskazówki metodyczne:

Film może być inspiracją dla uczniów do przygotowania podobnego filmu na temat procentów.