Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Praktyczna kombinatoryka
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje aparat kombinatoryczny do zliczania obiektów osadzonych w kontekście realistycznym;
tworzy model matematyczny problemu z kontekstem realistycznym;
wykorzystuje zintegrowaną wiedzę rozwiązując problemy kombinatoryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mini–test;
drama;
kosz i walizka.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie wypełniają mini–test, którego celem jest powtórzenie wzorów kombinatorycznych.
Test może być wcześniej przygotowany przez ucznia wyznaczonego przez nauczyciela lub przez nauczyciela.
Po rozwiązaniu testu, każdy uczeń dokonuje samooceny – sprawdzając poprawność udzielonych odpowiedzi.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 6 grupach. Grupa 1 zapoznaje się z Przykładem 1 z sekcji „Przeczytaj”, grupa 2 z Przykładem 2, grupa 3 z Przykładem 3, grupa 4 z Przykładem 4, grupa 5 z Przykładem 5, grupa 6 z przykładami z sekcji „Film edukacyjny”.
Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie w formie krótkiej dramy zadania podobnego typu i zaprezentowanie pozostałym osobom, w taki sposób, aby łatwo mogły je rozwiązać.
W ten sposób wszystkie zadania zawarte w sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Film edukacyjny” powinny zostać omówione i wspólnie przeanalizowane.
Rola nauczyciela sprowadza się do ewentualnych korekt w przedstawianych problemach.
Zakończeniem tej części zajęć jest indywidualne rozwiązanie przez uczniów ćwiczeń interaktywnych 1 – 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Uczniowie dokonują ewaluacji zajęć metodą kosza i walizki – wskazując interesujące momenty zajęć, przydatne wiadomości i ewentualnie swoje „potknięcia” czy momenty zajęć mało interesujące.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Liczba wszystkich –elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru –elementowegoLiczba wszystkich –elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru –elementowego
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny może być wykorzystany do pracy na zajęciach dotyczących wariacji z powtórzeniami.