Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pola figur - powtórzenie wiadomości

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje własności wielokątów w zadaniach,

  • stosuje wzory na  pola wielokątów,

  • oblicza  pole koła,

  • stosuje własności wielokątów foremnych,

  • tworzy algorytm obliczający pole powierzchni figur złożonych z innych figur, w tym również figur przystających.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • mapa myśli;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie zagadnień, które będą poruszane podczas lekcji oraz o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcje, wraz z uczniami  ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie tworzą mapę myśli, na której umieszczają informacje na temat wielokątów i obliczania ich pól.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują przykłady przedstawione w animacji. Zgłaszają napotkane problemy, wspólnie z nauczycielem udzielają sobie nawzajem odpowiedzi.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 3‑5 na czas (od łatwiejszych do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

Faza podsumowująca:

Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują polecenia 2 i 3 z sekcji „Animacja”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać podczas realizacji lekcji o własnościach figur płaskich.