Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pola figur - powtórzenie wiadomości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje własności wielokątów w zadaniach,
stosuje wzory na pola wielokątów,
oblicza pole koła,
stosuje własności wielokątów foremnych,
tworzy algorytm obliczający pole powierzchni figur złożonych z innych figur, w tym również figur przystających.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
mapa myśli;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie zagadnień, które będą poruszane podczas lekcji oraz o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcje, wraz z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą mapę myśli, na której umieszczają informacje na temat wielokątów i obliczania ich pól.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują przykłady przedstawione w animacji. Zgłaszają napotkane problemy, wspólnie z nauczycielem udzielają sobie nawzajem odpowiedzi.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 3‑5 na czas (od łatwiejszych do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 2 i 3 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Pole figury. Jednostki polaPole figury. Jednostki pola
Obliczanie pól wielokątówObliczanie pól wielokątów
Pole kołaPole koła
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać podczas realizacji lekcji o własnościach figur płaskich.