Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Interpretacja graficzna układów równań typu {y=ax2y=bx+c

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności, zakres podstawowy

Uczeń:

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.

IV. Układy równań,  zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci {ax+by=ex2+y2+cx+dy=f lub {ax+by=ey=cx2+dx+f.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wykresy funkcji liniowej i kwadratowej do graficznego rozwiazywania układów równań,

  • na podstawie wykresów prostej i paraboli odczytuje liczbę rozwiązań układu równań,

  • odczytuje z wykresu współrzędne punktów wspólnych prostej i paraboli,

  • tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • burza mózgów,

  • analiza przypadku,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z wykresami funkcji liniowych i funkcji kwadratowych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i symulacji.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają symulację, ustalają od czego zależy liczba rozwiązań układu.

  4. W parach uczniowie wykonują umieszczone pod symulacją polecenie.

  5. Uczniowie, pracując w początkowych grupach, wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 5 .

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, na jakie natknęli się podczas rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne  6‑8.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas utrwalania wiadomości dotyczących funkcji kwadratowej. Może być też wykorzystana na zajęciach z geometrii analitycznej.