Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny powstawania rowów oceanicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polegają procesy kształtowania rzeźby dna oceanicznego,
wymienia formy rzeźby dna oceanicznego,
określa czynniki wpływające na powstawanie form rzeźby dna oceanicznego,
określa rozmieszczenie dużych form rzeźby dna oceanicznego.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez omówienie/przypomnienie procesów endogenicznych kształtujących rzeźbę powierzchni Ziemi; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przeanalizowanie grafik interaktywnych dotyczących form rzeźby dna oceanicznego, czynników wpływających na ich powstawanie i ich rozmieszczenia, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie grafiki przedstawiającej procesy powstawania rzeźby den oceanicznych – pogadanka nauczyciela prowadzona w interakcji z uczniami, której celem jest zidentyfikowanie form rzeźby widocznych na schemacie oraz określenie:
czynników kształtujących rzeźbę den oceanicznych,
przebiegu procesów powstawania rowów, grzbietów i basenów śródoceanicznych
skutków tych procesów na obszarach otaczających, morskich i lądowych.
Podział uczniów na 6 grup (liczebność i skład osobowy określa nauczyciel); poszczególne grupy analizują poszczególne formy rzeźby den oceanicznych – rowy (2 grupy), grzbiety (2 grupy) i baseny śródoceaniczne (2 grupy); grupy pracują niezależnie od siebie; przy mniejszej liczbie uczniów podział na 3 grupy, każda analizuje inną formę.
Wyświetlenie na ekranie grafiki przedstawiającej rozmieszczenie ważniejszych form rzeźby den oceanicznych (alternatywnie uczniowie korzystają z komputerów lub tabletów).
Kilkuminutowa praca w grupach z wykorzystaniem e‑materiału i atlasu; uczniowie:
określają przyczyny powstawania wskazanej przez nauczyciela formy,
analizują jej rozmieszczenie, zwracając uwagę na relacje przestrzenne z innymi formami rzeźby den oceanicznych.
Przedstawienie na forum klasy rezultatów pracy w grupach; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania ukierunkowujące.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących przyczyn powstawania wielkich form ukształtowania dna oceanicznego i określenia ogólnych prawidłowości decydujących o ich rozmieszczeniu; nauczyciel moderuje dyskusję, wprowadza uzupełnienia.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: porównaj cechy ukształtowania dna Oceanu Spokojnego, Atlantyckiego i Indyjskiego. Zwróć uwagę na przebieg grzbietów oceanicznych, głębokość i lokalizację rowów oceanicznych oraz wielkość i położenie basenów oceanicznych. Określ podobieństwa i różnice, podaj ich przyczyny.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafiki interaktywne zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z litosferą i procesami ją kształtującymi (zakres podstawowy: V. 1, V. 2; zakres rozszerzony: V. 8, V. 9). Znajdą one zastosowanie także podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery (zakres podstawowy i rozszerzony: V).