Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Frankowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Analiza zadania tekstowego i budowanie układów równań do zadań tekstowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IV. Układy równań.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;

3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci ax+by=ex2+y2+cx+dy=f lub ax+by=ey=cx2+dx+f.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje treść zadania tekstowego;

  • wskazuje i oznacza niewiadome;

  • układa i zapisuje zależności pomiędzy niewiadomymi w postaci układu równań;

  • stosuje znane  metody do rozwiązania układu równań;

  • rozwiązuje układ równań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel określa  cele  lekcji, a następnie określa kryteria sukcesu.

  2. Rozpoznawanie wiedzy uczniów pozyskanej w domu, za pomocą krótkiej kartkówki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie oglądają animację. Uczniowie próbują samodzielnie wykonać pokazane tam zadania.

  2. Po zakończeniu pokazu nauczyciel pyta, czy rozwiązania zadań przedstawionych w animacji są dla wszystkich zrozumiałe. W razie wątpliwości, tłumaczy zadania.

  3. Wybrani uczniowie wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3  na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.

  4. W dalszej części uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 – 3 z sekcji „Sprawdź się”. Po zakończeniu każdego ćwiczenia sprawdzane są  rozwiązania na forum klasy.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa układa treść zadania do układu równań z ćwiczenia 4 z sekcji „Sprawdź się”.

  6. Uczniowie w parach wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Zadaniem każdego z uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 zadań tekstowych pokazujących zastosowanie układów równań.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel przez zajęciami powinien się upewnić, że uczniowie znają metody rozwiązywania układów równań.

Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących sposób rozwiązywania problemów prowadzących do przekształcania  wyrażeń wymiernych.