Dla nauczyciela
Autor: Marta Frankowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Analiza zadania tekstowego i budowanie układów równań do zadań tekstowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci lub .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje treść zadania tekstowego;
wskazuje i oznacza niewiadome;
układa i zapisuje zależności pomiędzy niewiadomymi w postaci układu równań;
stosuje znane metody do rozwiązania układu równań;
rozwiązuje układ równań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cele lekcji, a następnie określa kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów pozyskanej w domu, za pomocą krótkiej kartkówki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie oglądają animację. Uczniowie próbują samodzielnie wykonać pokazane tam zadania.
Po zakończeniu pokazu nauczyciel pyta, czy rozwiązania zadań przedstawionych w animacji są dla wszystkich zrozumiałe. W razie wątpliwości, tłumaczy zadania.
Wybrani uczniowie wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3 na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
W dalszej części uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 – 3 z sekcji „Sprawdź się”. Po zakończeniu każdego ćwiczenia sprawdzane są rozwiązania na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa układa treść zadania do układu równań z ćwiczenia 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w parach wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Zadaniem każdego z uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 zadań tekstowych pokazujących zastosowanie układów równań.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie równań kwadratowych różnymi metodamiRozwiązywanie równań kwadratowych różnymi metodami
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel przez zajęciami powinien się upewnić, że uczniowie znają metody rozwiązywania układów równań.
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących sposób rozwiązywania problemów prowadzących do przekształcania wyrażeń wymiernych.