Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Psychologia głębi Carla Gustawa Junga

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
III. Znajomość poglądów filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
2. Dyscypliny filozofii. Uczeń wymienia następujące dyscypliny filozofii oraz określa przedmioty ich badań:
2) dyscypliny szczegółowe – filozofia człowieka (antropologia filozoficzna), filozofia przyrody, filozofia nauki, filozofia kultury, filozofia religii (wraz z teologią filozoficzną), filozofia piękna i sztuki (estetyka filozoficzna), filozofia polityki;
5. Wybrane spory antropologiczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o istotę człowieka (naturalizm lub redukcjonizm biologiczny lub społeczny – antynaturalizm lub antyredukcjonizm, np. personalizm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz psychologię głębi Carla Gustawa Junga.

  • Wyjaśnisz pojęcie archetypu i teorię nieświadomości zbiorowej.

  • Porównasz koncepcje nieświadomości stworzone przez Freuda i Junga.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna psychologię głębi Carla Gustawa Junga;

  • wyjaśni pojęcie archetypu i teorię nieświadomości zbiorowej;

  • porówna koncepcje nieświadomości stworzone przez Freuda i Junga.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z multimedium;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zebrali informacje na temat tego, czym są archetypy.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza wykonanie pracy domowe: prosi wybrane osoby, że odczytały informacje na temat archetypów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów, żeby po cichu przeczytali tekst zamieszczony w zakładce „Przeczytaj”.

  2. Mapa myśli. Prowadzący zapowiada, że uczniowie będę teraz pracować w grupach. Dzieli klasę na 5 zespołów. Każdy z nich ma za zadanie przygotować mapę myśli dotyczącą Carla Gustawa Junga. Po wykonaniu zadania grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.

  3. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z aktorską interpretacją tekstu Aleksandra Wata. Zidentyfikuj elementy odwołujące się do czynności umysłowych, których może dotyczyć psychoanaliza. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.

Materiały pomocnicze:

  • Dudek Z.W., Podstawy psychologii Junga: od psychologii głębi do psychologii integralnej, Warszawa 2006.

  • Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.