Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Psychologia głębi Carla Gustawa Junga
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz psychologię głębi Carla Gustawa Junga.
Wyjaśnisz pojęcie archetypu i teorię nieświadomości zbiorowej.
Porównasz koncepcje nieświadomości stworzone przez Freuda i Junga.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna psychologię głębi Carla Gustawa Junga;
wyjaśni pojęcie archetypu i teorię nieświadomości zbiorowej;
porówna koncepcje nieświadomości stworzone przez Freuda i Junga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby zebrali informacje na temat tego, czym są archetypy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza wykonanie pracy domowe: prosi wybrane osoby, że odczytały informacje na temat archetypów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów, żeby po cichu przeczytali tekst zamieszczony w zakładce „Przeczytaj”.
Mapa myśli. Prowadzący zapowiada, że uczniowie będę teraz pracować w grupach. Dzieli klasę na 5 zespołów. Każdy z nich ma za zadanie przygotować mapę myśli dotyczącą Carla Gustawa Junga. Po wykonaniu zadania grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z aktorską interpretacją tekstu Aleksandra Wata. Zidentyfikuj elementy odwołujące się do czynności umysłowych, których może dotyczyć psychoanaliza. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Dudek Z.W., Podstawy psychologii Junga: od psychologii głębi do psychologii integralnej, Warszawa 2006.
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.