Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sieczna okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu ;
5) oblicza odległość punktu od prostej;
6) znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
znajduje punkty wspólne prostej i okręgu
wyznacza równanie siecznej okręgu spełniającej dane warunki
oblicza długość cięciwy
planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia siecznej okręgu
kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych
pokaz multimedialny
grupy zadaniowe
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
e–podręcznik
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają równanie okręgu.
Uczniowie określają ile punktów wspólnych może mieć prosta z okręgiem – wykonują odpowiednie rysunki na tablicy.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4–osobowe.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi przez nauczyciela przykładami z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w grupach analizują przykłady.
Nauczyciel prezentuje animację.
Na podstawie animacji i przykładów z sekcji „Przeczytaj” uczniowie w grupach rozwiązują zadania przygotowane przez nauczyciela.
Przed rozpoczęciem pracy w grupach, uczniowie odpowiadają na pytania: „Jak można sprawdzić wzajemne położenie prostej i okręgu mając dane równania prostej i okręgu”, „Jak wyznaczyć punkty wspólne prostej i okręgu”.
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania przydzielone przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udziela im wskazówek, wyjaśnia wątpliwości.
Reprezentanci poszczególnych grup podają rozwiązania przydzielonych przez nauczyciela zadań.
Na forum całej klasy, uczniowie przedyskutowują rozwiązania, dzielą się wątpliwościami a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie wskazanych ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie formułują wnioski do zapamiętania.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wzajemne położenie prostej i okręguWzajemne położenie prostej i okręgu
Wzajemne położenie prostej i okręguWzajemne położenie prostej i okręgu
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być inspiracją do przygotowania wypowiedzi na temat wykorzystania wzoru na odległość punktu od prostej.