Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: William Wordsworth – piewca angielskiej Krainy Jezior
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje założenia programowe angielskich poetów jezior,
charakteryzuje stosunek Williama Wordswortha do przyrody,
dokonuje interpretacji wierszy Samotna żniwiarka i Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy,
wyjaśnia, jakie wspólne przesłanie płynie z wierszy Samotna żniwiarka i Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
mapa myśli;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi, by uczniowie przeczytali wiersze Williama Wordswortha zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, rozpoczynając od pytania: dlaczego poeci jezior poszukiwali inspiracji w naturze?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, by podzielili się na 4 grupy, każda z nich przygotowuje się do wykonania innych zadań:
Grupa 1. Wywiad. Zbierzcie materiały dotyczące okoliczności powstania wierszy Samotna żniwiarka oraz Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy. Zastanówcie się nad odpowiedziami na pytania:
– Jaki wpływ na powstanie utworów ma biografia autora?
– W jaki sposób realizują założenia poetów jezior?
Przygotujcie kilkuminutową scenkę, w której zaprezentujecie wywiad z poetą.
Grupa 2. Mapa myśli. Wykonajcie mapę myśli wokół motywów obecnych w tekstach (np. motyw apoteozy natury, marności wartości doczesnych, antyurbanizmu).
Grupa 3. Piramida priorytetów. Zastanówcie się, o jakich wartościach wspomina poeta. Dokonajcie ich hierarchizacji i zbudujcie piramidę. Przygotujcie uzasadnienie wybranego układu.
Grupa 4. Przekład intersemiotyczny. Przygotujcie wybór dzieł malarskich korespondujących z analizowanymi w lekcji utworami poetyckimi: Samotna żniwiarka i Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy. Uzasadnijcie wybór materiału ikonograficznego.Prezentacja. Poszczególne zespoły przedstawiają efekty swojej pracy. Pozostali uczestniczy zajęć komentują wystąpienia grup, mogą też zadawać pytania.
Omówienie. Uczniowie wypowiadają się na temat współpracy, dzielą się refleksjami na temat wierszy Wordswortha, odpowiadają na ewentualne pytania. Nauczyciel komentuje i ocenia poszczególne prezentacje.Praca indywidualna. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie wybranych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie mogą wybrać ćwiczenia dotyczące analizy jednego z wierszy Wordswortha. Podczas pracy może im towarzyszyć muzyka (propozycja w materiałach dodatkowych).
Dzielenie się wiedzą. Uczniowie po wykonaniu ćwiczeń porównują swoje odpowiedzi, wymieniają się refleksjami.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie, biorąc udział w dyskusji, poszukują odpowiedzi na pytanie z ćw. 10: jakie wspólne przesłanie mogą mieć dla współczesnego odbiorcy oba wiersze Williama Wordswortha: Samotna żniwiarka i Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy.
Praca domowa:
Zanotuj swoje refleksje dotyczące pytania z ćw. 10 omówionego w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Koncert Eydís Evensen, Full Performance (Live on KEXP at Home), dostępny w internecie.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.