Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z wierszem Samotna żniwiarka, a następnie zaznacz cechy typowe dla poezji Williama Wordswortha widoczne w tym utworze.

William Wordsworth Samotna żniwiarka

Przypatrz się samej jednej w polu,
Samotnej, młodej tej góralce!
Jak żnie i samej sobie śpiewa;
Przystań lub przejdź na palcach!
Jak wiąże kłosy, które utnie,
I śpiewa tak żałośnie, smutnie;
Słuchaj! Dolina się przelewa
Dźwiękiem melodii, którą śpiewa.

Nut słodszych słowik nie wydzwonił
Podróżnym, których skwar osłabił,
Kiedy z nich każdy w cień się chronił
Wśród piasków, tam, w Arabii;
Czy słyszał pieśń kto tak donośną,
Kiedy kukułka śpiewa wiosną,
Gdy głos jej z mórz milczeniem walczy,
Gdzieś hen, wśród HebrydHebrydyHebryd aż najdalszych?

Nie powie nikt mi, o czym pieśń jej?
Żałosne może płyną tony
Na cześć spraw dawnych i niewczesnych
I bitew już minionych;
Czy, może, pieśń to jest skromniejsza,
Powszechna sprawa i dzisiejsza?
Żal swojski, boleść, do łez powód,
co zaszedł i zajść może znowu?

Śpiewało dziewczę, tak czy owak,
Piosenkę, co się nie wyczerpie;
Widziałem, jak przy pracy śpiewa,
Schylając się nad sierpemsierpsierpem;
Ucichłem, jakby czar mnie okuł;
A kiedym wspinał się po stoku,
Melodię w sercu wciąż nosiłem,
Chodź dawno przebrzmiał dźwięk jej miły.

1 Źródło: William Wordsworth, Samotna żniwiarka, [w:] Angielscy poeci jezior, oprac. S. Kryński, tłum. S. Kryński, Wrocław 1963, s. 114–116.
R13EKnV0HeazL
Możliwe odpowiedzi: 1. podjęcie prostego, codziennego tematu, 2. ukazanie życia wiejskiego i człowieka na łonie przyrody, 3. skupienie na emocjach i uczuciach, 4. krytyka miasta
sierp
Hebrydy
11
Ćwiczenie 2

Określ sytuację liryczną w utworze Samotna żniwiarka. W tym celu odpowiedz na pytania.

R159vwRUvEKJV
Kto mówi? Tu uzupełnij O czym mówi? Tu uzupełnij Kiedy i gdzie rozgrywa się sytuacja liryczna? {}
11
Ćwiczenie 3

Wypisz z utworu Samotna żniwiarka przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

R1FoiQDnBctdT
eksklamacja. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij). metafora. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij). epitet. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij). pytanie retoryczne. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

W utworze Samotna żniwiarka poeta pisze o słowiku i kukułce. Podaj, jakie znaczenia symboliczne można łączyć z tymi ptakami, a następnie wyjaśnij, w jakim celu przywołano je w tekście.

Rbf7CYmfr16JK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Odnosząc się do treści Samotnej żniwiarki, wyjaśnij, w jaki sposób sztuka może wpływać na odbiorcę.

RqnFfl7zV0xYs
(Uzupełnij).
Proteusz
Tryton
koncha
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Williama Wordswortha Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z tym utworem. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu dzieł.

William Wordsworth Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy

Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy, w dłoni
Dzierżąc nietrwałą zdobycz, każdy swego ducha
Wyjaławia. Niczyje serce już nie słucha
Natury. Zaprzedane codziennej pogoni.
To morze, gdy pierś oku Księżyca odsłoni,
Ten wiatr, jutrzejsza może wściekła zawierucha,
Dziś śpiące jak skulone kwiaty: nasza głucha
Dusza jest z tym – ze wszystkim – w wiecznej dysharmonii;
Świat potrąca w nas niemą strunę. – Wielki Boże!
Oby już raczej wiara pogan przeminiona
Karmiła mnie od dziecka; obym w wód przestworze,
Przed którym stoję, dostrzegł znak, co mnie przekona:
ProteuszaProteuszProteusza, gdy z głębin wznosi się nad morze,
Albo w spiralną konchękonchakonchę dmącego TrytonaTrytonTrytona.

6 Źródło: William Wordsworth, Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy, [w:] Od Chaucera do Larkina. 400 nieśmiertelnych wierszy 125 poetów anglojęzycznych z 8 stuleci, oprac. S. Barańczak, tłum. S. Barańczak, wybór S. Barańczak, Kraków 1993, s. 283.
RzYQ5ivTolwuS
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób utwór Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy podejmuje idee antyurbanistyczne.

RQ9PDLKvrgucI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyśnij, w jakim celu poeta przywołuje w utworze postaci bóstw pogańskich.

RMLtkAs26p9Q1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sformuj argumenty, którymi potwierdzisz tezę, że utwór Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy nawiązuje do motywu vanitas.

RYfA657uOIOvC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Sprawdź, jakie wspólne przesłanie mogą mieć dla współczesnego odbiorcy oba wiersze Williama Wordswortha: Samotna żniwiarkaŚwiat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy. Formułując argumenty, możesz posłużyć się cytatami.

RYfA657uOIOvC
(Uzupełnij).