Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zależności trygonometryczne w trójkącie prostokątnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VII. Trygonometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
4) korzysta z wzorów , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wyrażenia zawierające sinus, cosinus lub tangens kąta,
wykorzystuje definicję i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kąta ostrego,
sprawdza, czy podane równości są tożsamościami trygonometrycznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki eksperckie
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy. W kazdej grupie uczniowie dzielą się na ekspertów oznaczonych numerami od 1 do 6.
Każdy ekspert otrzymuje do rozwiązania jeden przykład z sekcji „Przeczytaj”. Eksperci zgodnie z przydzielonymi przykładami zbierają się przy oddzielnych stolikach i przystępują do opracowania zagadnienia.
Po zakończeniu pracy w grupach eksperckich uczniowie wracają do grup macierzystych i przedstawiają swoje rozwiązania pozostałym członkom grupy.
Uczniowie analizują przykłady pokazane w filmie samouczku. Zgłaszają niezrozumiałe aspekty, które nauczyciel tłumaczy.
Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która ukończy ćwiczenia z jak najmniejszą liczbą błędów, w jak najkrótszym czasie otrzymuje ocenę za aktywność.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Jedynka trygonometrycznaJedynka trygonometryczna
Tożsamości trygonometryczneTożsamości trygonometryczne
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek można wykorzystać na lekcji poświęconej tożsamościom trygonometrycznym.