Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zależności trygonometryczne w trójkącie prostokątnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

VII. Trygonometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
4) korzysta z wzorów sin2α+cos2α=1, tgα=sinαcosα;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przekształca wyrażenia zawierające sinus, cosinus lub tangens kąta,

  • wykorzystuje definicję i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kąta ostrego,

  • sprawdza, czy podane równości są tożsamościami trygonometrycznymi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • stoliki eksperckie

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy. W kazdej grupie uczniowie dzielą się na ekspertów oznaczonych numerami od 1 do 6.

  2. Każdy ekspert otrzymuje do rozwiązania jeden przykład z sekcji „Przeczytaj”. Eksperci zgodnie z przydzielonymi przykładami zbierają się przy oddzielnych stolikach i przystępują do opracowania zagadnienia.

  3. Po zakończeniu pracy w grupach eksperckich uczniowie wracają do grup macierzystych i przedstawiają swoje rozwiązania pozostałym członkom grupy.

  4. Uczniowie analizują przykłady pokazane w filmie samouczku. Zgłaszają niezrozumiałe aspekty, które nauczyciel tłumaczy.

  5. Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która ukończy ćwiczenia z jak najmniejszą liczbą błędów, w jak najkrótszym czasie otrzymuje ocenę za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują polecenia w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek można wykorzystać na lekcji poświęconej tożsamościom trygonometrycznym.