| |
| |
| Badanie zmiany natężenia światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione równolegle i prostopadle |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. IX. Fale i optyka. Uczeń: 9) doświadczalnie: a) obserwuje wygaszanie światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione prostopadle. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. X. Fale i optyka. Uczeń: 20) doświadczalnie: a) obserwuje zmiany natężenia światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione równolegle i prostopadle. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wskaże różnice między światłem niespolaryzowanym i spolaryzowanym;
wyjaśni, co dzieje się ze światłem po przejściu przez polaryzator;
opisze, jak zmienia się natężenie światła po przejściu przez układ dwóch polaryzatorów.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana, eksperyment |
| praca indywidualna, dyskusja grupowa |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| polaryzatory, okulary polaryzacyjne z kina 3D |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Można tutaj porozmawiać na temat kina IMAX lub filtrów polaryzacyjnych stosowanych w okularach przeznaczonych na przykład dla zawodowych kierowców czy wędkarzy. Jeśli ktoś w klasie jest fanem fotografii, można poruszyć temat fotografii. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. |
|
– nauczyciel rozdaje uczniom po dwa polaryzatory i prosi, by spojrzeli przez jeden z nich na wybrany przedmiot znajdujący się w klasie (jeśli nie ma wystarczającej ilości polaryzatorów, uczniowie przekazują je sobie, aby każdy dokonał obserwacji), – nauczyciel pyta uczniów, co zaobserwowali, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, – następnie nauczyciel prosi uczniów, by spojrzeli na przedmiot przez dwa polaryzatory ustawione równolegle, a następnie ustawili je do siebie prostopadle i spojrzeli ponownie, – nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie wniosków z obserwacji, – uczniowie opisują to, co zaobserwowali, – nauczyciel omawia doświadczenie, – uczniowie wyciągają wnioski z eksperymentu, – nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, a następnie zapisuje na tablicy prawo Malusa, – uczniowie zadają także pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów. – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań. |
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z dołączonym do niniejszego materiału wirtualnym laboratorium oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wirtualne laboratorium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia na lekcji. |