Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Badanie zmiany natężenia światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione równolegle i prostopadle

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Fale i optyka. Uczeń:
9) doświadczalnie:
a) obserwuje wygaszanie światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione prostopadle.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
20) doświadczalnie:
a) obserwuje zmiany natężenia światła po przejściu przez dwa polaryzatory ustawione równolegle i prostopadle.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wskaże różnice między światłem niespolaryzowanym i spolaryzowanym;

  2. wyjaśni, co dzieje się ze światłem po przejściu przez polaryzator;

  3. opisze, jak zmienia się natężenie światła po przejściu przez układ dwóch polaryzatorów.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana, eksperyment

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

polaryzatory, okulary polaryzacyjne z kina 3D

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Można tutaj porozmawiać na temat kina IMAX lub filtrów polaryzacyjnych stosowanych w okularach przeznaczonych na przykład dla zawodowych kierowców czy wędkarzy. Jeśli ktoś w klasie jest fanem fotografii, można poruszyć temat fotografii.
Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel rozdaje uczniom po dwa polaryzatory i prosi, by spojrzeli przez jeden z nich na wybrany przedmiot znajdujący się w klasie (jeśli nie ma wystarczającej ilości polaryzatorów, uczniowie przekazują je sobie, aby każdy dokonał obserwacji),
– nauczyciel pyta uczniów, co zaobserwowali,
– uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela,
– następnie nauczyciel prosi uczniów, by spojrzeli na przedmiot przez dwa polaryzatory ustawione równolegle, a następnie ustawili je do siebie prostopadle i spojrzeli ponownie,
– nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie wniosków z obserwacji,
– uczniowie opisują to, co zaobserwowali,
– nauczyciel omawia doświadczenie,
– uczniowie wyciągają wnioski z eksperymentu,
– nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, a następnie zapisuje na tablicy prawo Malusa,
– uczniowie zadają także pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych,
– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z dołączonym do niniejszego materiału wirtualnym laboratorium oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Wirtualne laboratorium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia na lekcji.