Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Uniwersalny charakter Burzy, czyli dzieło Szekspira według Krzysztofa Warlikowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • pozna sylwetkę współczesnego reżysera teatralnego Krzysztofa Warlikowskiego;

  • wyjaśni, w jaki sposób reżyser rozumie wyrażenie „uwspółcześnianie Szekspira”;

  • wskaże w scenicznej realizacji Burzy odniesienia do współczesnej sytuacji w Polsce;

  • porówna teatralną realizację wybranej postaci z Szekspirowskiej Burzy z jej malarską interpretacją.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie na co najmniej dwa tygodnie przed lekcją zapoznają się z Burzą Williama Szekspira oraz przedstawieniem w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

  2. Nauczyciel przekazuje uczniom fragment tekstu Katarzyny Cholewińskiej Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania:
    Burza, jeden z ostatnich dramatów Williama Szekspira, to dzieło, które zostało rzeczywiście docenione dopiero wiele lat po śmierci swojego autora. Oryginalnie uznana za sztukę co najwyżej przeciętną, współcześnie stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Szekspira. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim postkolonialnym interpretacjom opisanych w niej relacji między kolonizatorami a skolonizowanymi, ale to nie postkolonialiści jako pierwsi odkryli ją na nowo. Burzę zaczęto odczytywać ponownie już w XIX wieku. W 1878 roku Ernest Renan jako pierwszy posłużył się postacią Kalibana dla ukazania problemu niezwiązanego bezpośrednio z opowiedzianą przez Szekspira historią. W swoim dramacie Kaliban. Dalszy ciąg „Burzy” uczynił z Kalibana przedstawiciela ludu, który przejmuje władzę, jest jednak całkowicie niezdolny
    do sprawowania rządów.

    Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie, kim jest Kaliban oraz przygotowanie notatki wyjaśniającej kontekst kolonizacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.

  2. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o zaprezentowanie prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się po cichu z informacjami z tekstu głównego. Następnie odpowiadają na pytania nauczyciela:
    - Kim jest Krzysztof Warlikowski?
    - W jaki sposób Warlikowski zmierzył się z utworem Szekspira?

  2. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny. Uczniowie indywidualnie wyjaśniają, w jaki sposób reżyser kompletuje obsadę swoich spektakli. Następnie w parach na podstawie fragmentów wywiadu Piotra Gruszczyńskiego z Krzysztofem Warlikowskim omawiają, jak reżyser odnosi się do wyrażenia „uwspółcześnianie Szekspira”.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei polecenia nr 1. i 2. Uczniowie wykonują polecenia w parach. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1- 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie porównują wizerunek postaci Kalibana kreowanego w spektaklu Warlikowskiego przez Renate Jett z interpretacją malarską oraz wizjami innych reżyserów. Wskazują podobieństwa i różnice.

Praca domowa:

  1. Na podstawie znajomości spektaklu oraz wiadomości zamieszczonych w lekcji opisz sceny, w których reżyser bezpośrednio odnosi się do „spraw polskich”. Wymień wydarzenia, sytuacje, postaci, elementy scenografii oraz fragmenty muzyczne, które Warlikowski wplata w swoje przedstawienie, a które mają swoje odniesienie w polskiej historii i współczesności.

Materiały pomocnicze:

  • Katarzyna Cholewińska, Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania, Uniwersytet Warszawski 2015.

  • https://teatr-pismo.pl/7364-modlitwa-czy-apel-do-publicznosci-przeklady-epilogu-burzy/

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.