Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Uniwersalny charakter Burzy, czyli dzieło Szekspira według Krzysztofa Warlikowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna sylwetkę współczesnego reżysera teatralnego Krzysztofa Warlikowskiego;
wyjaśni, w jaki sposób reżyser rozumie wyrażenie „uwspółcześnianie Szekspira”;
wskaże w scenicznej realizacji Burzy odniesienia do współczesnej sytuacji w Polsce;
porówna teatralną realizację wybranej postaci z Szekspirowskiej Burzy z jej malarską interpretacją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie na co najmniej dwa tygodnie przed lekcją zapoznają się z Burzą Williama Szekspira oraz przedstawieniem w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.
Nauczyciel przekazuje uczniom fragment tekstu Katarzyny Cholewińskiej Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania:
Burza, jeden z ostatnich dramatów Williama Szekspira, to dzieło, które zostało rzeczywiście docenione dopiero wiele lat po śmierci swojego autora. Oryginalnie uznana za sztukę co najwyżej przeciętną, współcześnie stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Szekspira. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim postkolonialnym interpretacjom opisanych w niej relacji między kolonizatorami a skolonizowanymi, ale to nie postkolonialiści jako pierwsi odkryli ją na nowo. Burzę zaczęto odczytywać ponownie już w XIX wieku. W 1878 roku Ernest Renan jako pierwszy posłużył się postacią Kalibana dla ukazania problemu niezwiązanego bezpośrednio z opowiedzianą przez Szekspira historią. W swoim dramacie Kaliban. Dalszy ciąg „Burzy” uczynił z Kalibana przedstawiciela ludu, który przejmuje władzę, jest jednak całkowicie niezdolny
do sprawowania rządów.Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie, kim jest Kaliban oraz przygotowanie notatki wyjaśniającej kontekst kolonizacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów o zaprezentowanie prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się po cichu z informacjami z tekstu głównego. Następnie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Kim jest Krzysztof Warlikowski?
- W jaki sposób Warlikowski zmierzył się z utworem Szekspira?Nauczyciel przechodzi do sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny. Uczniowie indywidualnie wyjaśniają, w jaki sposób reżyser kompletuje obsadę swoich spektakli. Następnie w parach na podstawie fragmentów wywiadu Piotra Gruszczyńskiego z Krzysztofem Warlikowskim omawiają, jak reżyser odnosi się do wyrażenia „uwspółcześnianie Szekspira”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei polecenia nr 1. i 2. Uczniowie wykonują polecenia w parach. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1- 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie porównują wizerunek postaci Kalibana kreowanego w spektaklu Warlikowskiego przez Renate Jett z interpretacją malarską oraz wizjami innych reżyserów. Wskazują podobieństwa i różnice.
Praca domowa:
Na podstawie znajomości spektaklu oraz wiadomości zamieszczonych w lekcji opisz sceny, w których reżyser bezpośrednio odnosi się do „spraw polskich”. Wymień wydarzenia, sytuacje, postaci, elementy scenografii oraz fragmenty muzyczne, które Warlikowski wplata w swoje przedstawienie, a które mają swoje odniesienie w polskiej historii i współczesności.
Materiały pomocnicze:
Katarzyna Cholewińska, Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania, Uniwersytet Warszawski 2015.
https://teatr-pismo.pl/7364-modlitwa-czy-apel-do-publicznosci-przeklady-epilogu-burzy/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.